fbpx

5 yllättävää keinoa säästää rahaa Google Ads -mainonnassa

Olemme jo käyneet läpi yleisiä keinoja säästää rahaa ja saada parempia tuloksia Google Ads -mainonnassa. Näihin keinoihin kuuluu esimerkiksi se, että yrityksen verkkosivujen, kampanja- ja mainosryhmärakenteen, avainsanojen, mainostekstien sekä hintatarjousten täytyy olla kunnossa ennen mainostamisen aloittamista.

Olemme jo käyneet Google-mainonnan hinta -artikkelissamme läpi yleisiä keinoja säästää rahaa ja saada parempia tuloksia Google Ads -mainonnassa. Näihin keinoihin kuuluu esimerkiksi se, että yrityksen verkkosivujen, kampanja- ja mainosryhmärakenteen, avainsanojen, mainostekstien sekä hintatarjousten täytyy olla kunnossa ennen mainostamisen aloittamista. Kannattaa myös ottaa mainoslaajennukset käyttöön ja huolehtia, että verkkosivut toimivat nopeasti.

Näiden yleisten keinojen avulla pääsee pitkälle, mutta toisinaan voi jäädä huomaamatta hienosäätöjä, joilla Google-mainontaa on mahdollista tehostaa edelleen. Tässä tekstissä käymme läpi viisi (erityisesti aloittelijalle) yllättävää tapaa säästää rahaa mainonnassa.

1. Toteuta vain soitto -kampanja

Vaikka potentiaalinen asiakas saattaa klikata mainostasi ja päätyä yrityksesi laskeutumissivulle, hän saattaa herkästi luopua ostoksesta ja poistua sivuiltasi. Laskeutumissivut voivat olla hyvinkin rakennettuja ja optimoituja, mutta verkkovierailut eivät syystä tai toisesta johda konversioon. Menetät näin ollen rahaa mainosklikkauksiin, jotka eivät tuota myyntiä.

Tähän ratkaisuna kannattaa kokeilla vain soitto -kampanjan rakentamista. Tällöin tarkoitus on saada asiakkaat mobiilissa suoraan soittamaan yrityksellesi mainosta klikkaamalla. On huomattavasti helpompaa asiakkaan näkökulmasta painaa yhtä painiketta ja puhua suoraan edustajalle kuin johdattaa laskeutumissivulle, jossa joutuu täyttämään tietoja lomakkeeseen. 

On hyvä huomata, ettei tällainen mainoskampanja sovellu kaikille yrityksille. Esimerkiksi urakoitsijayrityksille se voi kuitenkin olla huomattavasti tehokkaampi ja säästeliäämpi keino houkutella asiakkaita ja kertoa heille yksityiskohtaisemmin palveluista.

2. Aloita uudelleenmarkkinointi heti

Jos et uudelleenmarkkinoi yrityksesi sivuilla käyneille, käytät vaivaa, rahaa ja aikaa siihen, että saisit joka kerta taivuteltua potentiaalisia asiakkaita tekemään ostopäätöksen yhdeltä istumalta. Tällöin menetät potentiaalia kohdistaa mainontaa jo aiemmin kiinnostusta osoittaneille henkilöille muualla, kuten Facebookissa ja Instagramissa. 

Uudelleenmarkkinointi on yksi parhaimmista keinoista säästää rahaa ja käyttää budjettiasi tehokkaammin. Sen avulla voit myös parantaa bränditietoisuutta. On huomattavasti helpompaa saada konversioita asiakkailta, jotka entuudestaan tuntevat yrityksesi kuin täysin uusilta henkilöiltä.

3. Päätä A/B-testaaminen ajallaan

A/B-testaamista on syytä suorittaa sekä mainosten että laskeutumissivun osalta. Ei kuitenkaan kannata jättää testausta päälle liian pitkäksi aikaa, koska tällöin näytät edelleen osalle potentiaalisista asiakkaista huonompaa vaihtoehtoa.

Voi esimerkiksi olla, että A/B-testaus on vahingossa jäänyt päälle tai olet epävarma tuloksista. Olet myös saattanut nähdä paljon vaivaa uusien sivujen tai mainosten rakentamiseen, vaikka ne loppujen lopuksi näyttävät toimivan huonommin kuin vanhat verkkosivut tai mainokset.

Älä pelkää mainosten keskeyttämistä tai verkkosivujen muuttamista vanhaan, vaikka se voikin tuntua raadolliselta.

4. Vältä laajaa vastaavuustyyppiä (myös negatiivisissa avainsanoissa)

Laaja vastaavuustyyppi on Google Adsin oletusasetus kaikille avainsanoille. Jos käytät laajaa vastaavuustyyppiä esimerkiksi avainsanalle ”puumökki”, mainoksesi voi näkyä, jos asiakas etsii vaikkapa puuvenettä tai mökkimattoa. Mainoksesi voivat myös näkyä avainsanan synonyymejä käytettäessä.

Aloittelijan virhe on käyttää pääasiassa laajoja avainsanoja, koska niiden hintatarjoukset ovat keskimäärin kalliita. Kuten aiemmasta esimerkistä pystyy päättelemään, ne voivat myös helposti kerätä paljon epäolennaista liikennettä, koska hakukonteksti on todella laaja.

Muista myös negatiivista avainsanalistaa muodostaessa välttää laajaa vastaavuustyyppiä. Saatat nimittäin vahingossa estää mainosten näkyvyyden turhan herkästi. Jos esimerkiksi myyt jalkapalloja, mutta et koripalloja ja merkitset negatiiviseksi avainsanaksi ”koripallo” laajaa vastaavuustyyppiä käyttäen, negatiivisen ja normaalin avainsanan välille muodostuu konflikti, koska sana ”pallo” sisältyy molempiin.

5. Vältä Googlen automaattisia mainosoptimointeja

Automaattiset hintatarjousten ja mainostekstien muuntelut voivat kuulostaa todella hyvältä, koska tällöin Google hoitaa puolestasi enemmän työtä. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä, sitä se yleensä onkin. 

Google haluaa tehdä voittoa mainonnalla, joka tarkoittaa, että automaattiset hintatarjoukset voivat olla turhan korkeita ja/tai kohdistaminen on liian laajaa. Suosittelemme optimoimaan Google Ads -kampanjoita manuaalisesti, koska silloin pidät aina kaikki langat käsissäsi.

Jos yritykselläsi on kuitenkin todella paljon tuotteita verkkokaupassa ja ne vaihtelevat nopeasti, dynaamiset hakumainokset voivat olla hyvä keino varmistaa mainostekstien ja laskeutumissivun osuvuus. Asiakkaat nimittäin usein etsivät tiettyä tuotetta Googlesta, joten heidän ohjaaminen geneeriseen tuotekategorian sivulle voi ratkaisevasti estää konversion toteutumisen.

Yhteenveto

Huolellisella suunnittelulla säästät heti alkuun aikaa ja rahaa Google-mainonnassa. Ei ole olemassa korviketta manuaalisesti rakennetulle mainoskampanjalle, jos haluaa myös pitää kustannukset matalalla.

Rahan säästäminen ei tässä tapauksessa tarkoita sitä, että menetät relevanttia liikennettä tai saat vähemmän yhteydenottoja. Päinvastoin se tarkoittaa sitä, että olet optimoinut kampanjaasi, jolloin mainoksesi ovat osuvampia kohdeyleisöllesi.

Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi