fbpx

Google Ads -mainonnan hinta

Google Ads -mainonta perustuu mainoshuutokauppaan, missä lähtökohtaisesti eniten tarjoavat mainostajat saavat mainoksensa näkyviin hakutulosten paalupaikoille. Google Ads -mainonnan hinta riippuu myös useasta muusta tekijästä, kuten käytössäsi olevasta hintatarjousstrategiasta. Voit esimerkiksi maksaa Googlen hakuverkostossa klikkauskohtaisen hinnan mukaan tai Googlen Display-verkostossa tuhannen näyttökerran mukaan.

Kuinka paljon Google Ads -mainonta maksaa?

Jos harkitset Google Ads -mainonnan aloittamista markkinoinnin ja myynnin tueksi, yksi päällimmäisistä kysymyksistäsi saattaa olla paljonko mainostaminen Googlessa maksaa?

Tekstin luettuasi opit:

    • Mistä Google Ads -mainonnan hinta tulee ja mitkä ovat sen pääperiaatteet.
    • Google Ads -mainonnan budjetin suunnittelun.
    • Kuinka säästät rahaa ja tehostat Google Ads -mainontaa.
    • Mistä työkulut koostuvat mainonnan suunnittelun ja toteutuksen ulkoistuksessa ammattilaiselle.

Google Ads -mainonta perustuu mainoshuutokauppaan, missä lähtökohtaisesti eniten tarjoavat mainostajat saavat mainoksensa näkyviin hakutulosten paalupaikoille. Google Ads -mainonnan hinta riippuu myös useasta muusta tekijästä, kuten käytössäsi olevasta hintatarjousstrategiasta. Voit esimerkiksi maksaa Googlen hakuverkostossa klikkauskohtaisen hinnan mukaan tai Googlen Display-verkostossa tuhannen näyttökerran mukaan.

Tässä tekstissä käsittelemme hakuverkoston manuaalista klikkauskohtaista hintatarjousta, mistä on hyvä lähteä liikkeelle hakuverkoston kampanjaa rakennettaessa. Manuaalinen klikkauskohtainen hintatarjous perustuu cost per click (CPC)-malliin, eli maksat mainonnasta Googlelle vain niistä kerroista, kun mainostasi klikataan.

Käytettäessä manuaalista klikkauskohtaista hintatarjousta, avainsanoille määritetään korkein klikkauskohtainen hintatarjous, joka on yhdestä klikkauksesta veloitettava enimmäissumma. Määrität siis korkeimman klikkauskohtaisen hintatarjouksen Ads -mainonnassa käytettäville avainsanoille, jotka käynnistävät tekstimainostesi esittämisen Googlessa.

Oletetaan, että korkein klikkauskohtainen hintatarjouksesi tietylle avainsanalle on 0,50 €, eli olet valmis maksamaan tämän hinnan siitä, että mainostasi klikataan Googlessa. Kun esimerkiksi 50 ihmistä näkee mainoksesi ja tästä joukosta viisi klikkaa mainostasi, maksat tällöin Googlelle 5 klikkausta x 0,50 € eli 2,50 €.

Usein todellinen klikkihinta on kuitenkin pienempi kuin asettamasi korkein hintatarjous, eli tässä tapauksessa > 0,50 €. Tämä johtuu siitä, että Google AdWords -huutokaupassa maksat vain sen verran mitä vaaditaan mainoksesi sijoittelusta hakutuloksissa.

Esimerkki

Oletetaan, että korkein klikkauskohtainen hintatarjouksesi on 0,50 € ja mainoksesi sijoittuu ensimmäiseksi hakutuloksissa. Alapuolella olevan mainoksen korkein klikkauskohtainen hintatarjous on 0,35 € ja sijoittuu toiseksi hakutuloksissa. Google automaattisesti pienentää klikkihintaasi, koska säilytät mainoksesi sijainnin pienemmälläkin hintatarjouksella, joka tässä tapauksessa on 0,36 €.

Säästä klikkihinnoissa ja paranna mainossijoittelua laatupisteillä

Google haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen ja hyödyllisimmät hakutulokset.

Tästä syystä Google arvioi mainoksesi hyödylliseksi laatupisteiden (asteikolla 1 – 10) avulla. Laatupisteet koostuvat odotetusta klikkausprosentista, mainoksen osuvuudesta ja laskeutumissivun käyttökokemuksesta. Korkeat laatupisteet parantavat mainossijoittelua ja pienentävät klikkihintaa.

Varmista aina, että mainonta on suunniteltu kokonaisuudessaan mahdollisimman osuvaksi. Jos esimerkiksi asiakas etsii pakettiautoa, on sanan ”pakettiauto” hyvä löytyä mainostekstistä sekä laskeutumissivulta, minne mainonta ohjaa. Tämä vaikuttaa suoraan odotettuun klikkausprosenttiin, mainoksen osuvuuteen sekä aloitussivun käyttökokemukseen ja sitä kautta laatupisteisiin.

Huonosti suunnitellut avainsanat ja mainostekstit sekä laskeutumissivun huono käyttökokemus pienentävät laatupisteitäsi, jolloin mainoksesi sijoittuu hakutuloksissa epäsuotuisasti ja maksat klikeistä keskimäärin enemmän. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että rakennat ja suunnittelet kaiken huolella kuntoon ennen mainonnan aloittamista.

Päiväbudjetti ja kuukausittainen mainosbudjetti

Voit asettaa kullekin mainoskampanjallesi päiväbudjetin eli määrän, jonka olet valmis käyttämään mainontaan päivässä. Jos esimerkiksi olet asettanut päiväbudjetiksi 50 €, tarpeeksi usean mainosklikkauksen jälkeen mainoksesi lakkaa näkymästä loppupäivän osalta, koska päiväkohtainen budjetti on täyttynyt. Google itse neuvoo aloittelijoita kokeilemaan 10 – 50 € päiväbudjettia.

Päiväbudjetin saat jakamalla kuukausibudjetin (määrä, jonka olet valmis käyttämään Google Ads -mainontaan kuukaudessa) kuukauden keskimääräisellä päivien määrällä (30,4).

Jos esimerkiksi käytät kuukaudessa 200 € mainontaan, päiväbudjettisi on:

200 € / 30,4 = 6,578… ~ 6,60 € / pv

Joinain päivinä, kun mainoksesi ovat erityisen suosittuja, Google saattaa käyttää jopa kaksi kertaa päiväbudjettisi verran rahaa näille päiville, jotta saat täyden hyödyn mainoksistasi irti. Tämä ylijäämä kuitenkin tasataan hiljaisempina päivinä.

Tietyltä laskutuskaudelta sinulta ei siis laskuteta ikinä enempää, kuin mitä saadaan kertomalla päiväkohtainen budjettisi keskimääräisellä kuukausien määrällä (30,4). Kampanjoissa saattaa kuitenkin esiintyä pieniä eroja keskimääräisten päiväbudjettien ja kokonaiskulujen välillä, jos jotkut niistä on keskeytetty tai eivät ole olleet käynnissä koko kuukautta.

Normaalilla näytöllä mainoksiasi näytetään tasaisesti koko päivän ajan, kun taas nopeutettu näyttö näyttää mainoksiasi, kunnes budjettiraja on ylitetty. Normaali näyttö on siis paremmin optimoitu ja se on usein parempi vaihtoehto, jos yritykselläsi on rajoitettu budjetti käytettävissä.

Google ehdottaa suositeltua budjettia, jos kampanja ei toimi tehokkaasti budjetin rajoittaessa sitä. Google ei kuitenkaan ehdota suositusta, jos päiväbudjettisi täyttyy harvoin tai, jos kampanjasta on kerääntynyt rajoitetusti tietoa.

Mitä on hyvä ottaa huomioon Google Ads -mainonnan kuukausibudjetin suunnittelussa?

  1. Liiketoiminta ja toimiala

Mikä on yrityksenne liiketoiminta ja kuinka kilpailtua tuotteidenne tai palveluidenne mainostaminen on Googlessa? Mitä kilpaillumpi toimiala, sitä suurempi on yksittäisestä klikkauksesta maksettava hinta. Tietoa yksittäisten avainsanojen hinnoista ja hakumääristä voit selvittää Googlen avainsanatyökalun avulla.

  1. Tavoitteet

Kuinka paljon haluat mainonnan Googlessa tuovan konversioita, eli tiettyjä ennalta määritettyjä toimintoja? Konversio voi olla esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähetys tai myyntitapahtuma verkkosivuilla. Määritä millaisen pääoman olet valmis sijoittamaan mainontaa ja millaista tuottoa odotat mainonnalta. Jotta voit arvioida sijoitetun pääoman tuottoprosenttia (ROI), tulee sinun määrittää konversiot Google Ads:in hallintapaneelissa tai Google Analyticsissa. Kikkaa tästä saadaksesi lisätietoa sijoitetun pääoman tuottoprosentista.

  1. Kampanjan laajuus

Kuinka montaa tuotetta tai palvelua haluat mainostaa, onko mainonta jatkuvaa vai määräaikaista?

Rajoitettu budjetti vaikuttaa oleellisesti näkyvyyteen. Huomioi myös, että mitä useampi tuotekategoria yritykselläsi on (esim. tietokoneet, puhelimet jne.), sitä enemmän Google Ads:issa täytyy tehdä kampanjoita ja mainosryhmiä, jotta mainoksesi kohdentuvat näitä hakeville ihmisille. Tämä lisää myös avainsanojen määrää, mikä kasvattaa tarvittavan budjetin määrää.

Mitä rajoitetumpi budjetti, sitä tarkemmin kannattaa miettiä:

    • Korkein klikkauskohtainen hintatarjouksesi avainsanoillesi. Korkeat hintatarjoukset voivat nopeasti syödä päiväkohtaista budjettiasi ja mainoksesi lakkaavat näkymästä loppupäivän osalta.
    • Aikaväli, jolloin mainoksesi näkyvät (esim. aamu tai ilta).
    • Mitkä ovat tuotteesi tai palvelusi, joista kertyy parhaiten myyntikatetta?

Keinoja säästää rahaa ja saada parempia tuloksia Google Ads -mainonnassa

Perusasiat kuntoon

Jotta Google Ads -mainonta on kaikkein tehokkainta, yrityksen verkkosivujen, kampanja- ja mainosryhmärakenteen, avainsanojen, mainostekstien sekä hintatarjousten täytyy olla kunnossa ennen mainostamisen aloittamista.

VARMISTA MYÖS SEURAAVAT ASIAT:

Ota käyttöön Google Ads:in mainoslaajennukset

    • Mainoslaajennukset antavat asiakkaille lisätietoa ja vaikuttavat olennaisesti ostopäätökseen. Tyypillisiä mainoslaajennuksia ovat esimerkiksi puhelinpainike, sijaintitiedot, lisätekstit ja linkit tietyille verkkosivustosi sivuille. Ne parantavat näkyvyyttä sekä lisäävät mainosten klikkausprosenttia.

Laskeutumissivun skaalautuvuus

    • Varmista, että mainoksesi laskeutumissivu toimii kaikilla laitteilla (mobiili, tietokone, tabletti). Huono käyttökokemus johtaa korkeaan poistumisprosenttiin ja maksat turhaan mainosklikeistä.

Laskeutumissivun toimintakehotteet

    • Haluathan, että asiakas tekee haluamasi toiminnon verkkosivuillasi. Tämä voi olla esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähettäminen. Tästä syystä varmista, että sivustollasi on toimintaan kehottavia, erottuvia painikkeita, kuten vihreä ”Jätä yhteydenottopyyntö tästä!”-painike.

Verkkosivujen nopeus

    • Varmista, että nettisivusi toimii ja latautuu nopeasti millä tahansa laitteella. Taistelet ihmisten ajasta, joten sivujesi latautuessa hitaasti he eivät jää odottamaan sen avautumista ja maksat turhaan klikeistä. Voit tarkistaa verkkosivujesi nopeuden Google PageSpeedin avulla ja Google ehdottaa sinulle tarvittaessa parannusehdotuksia.

Varmista kysyntä tuotteellesi tai palvelullesi

    • Tämä voi vaikuttaa itsestään selvältä, mutta jotta Google-mainonnasta ylipäätään olisi hyötyä yrityksellesi, varmista kiinnostus tuotetta tai palveluasi kohtaan. Google Ads -mainonta ei ole oikotie myyntiin, vaan toimii myynnin tukena. Todennäköisesti menetät vain lisää pääomaa, jos tarjontasi ei ole ajan tasalla, siinä on kehittämisen varaa tai sille ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kysyntää.

Aseta mainoksen klikkihinta (CPC) manuaaliseksi

    • Automaattinen klikkihinta voi olla hyvä, jos yritykselläsi ei ole aikaa seurata ja muokata hintatarjouksia. Google automaattisesti seuraa kilpailijoita, muokkaa klikkihintoja ja optimoi mainokset niin, että saat mahdollisimman monta klikkiä asettamallesi budjetille. Usein kuitenkin päädyt maksamaan klikkauksista enemmän kuin manuaalisella asetuksella, koska Googlen päätavoite on saada sinulle klikkejä. Tällöin pitkällä aikavälillä katteesi kärsii, vaikka saisit konversioita.

Tee jokaista mainosryhmää kohden vähintään kolme laadukasta mainosta

    • Saat laadukkaampia klikkauksia, jos mainoksesi ovat tarkkaan kohdennettuja. Jos asiakas esimerkiksi etsii sohvaa, hän todennäköisesti klikkaa osuvampaa sohvamainosta mieluummin kuin yleistä huonekalumainosta. Jos yrityksesi tekee esimerkiksi putkitöitä, tee jokaiselle mainosryhmälle (esimerkiksi putkiasennus ja putkisaneeraus) vähintään kolme erilaista mainostekstiä. Google kerää dataa jokaisen mainosryhmän mainoksistasi ja valitsee näistä kolmesta käytettäväksi parhaiten suoriutuvan mainoksen puolestasi.

Ajattele sesonkia

    • Esimerkiksi muoti- ja vaatetusalalla sesongit voivat olla erittäin tärkeitä aikoja myynnille ja silloin kannattaa kohdentaa mainontaa tiettyihin tuotteisiin, esimerkiksi keväällä ja kesällä pukuihin ja talvella takkeihin. Google -mainonnan voi myös keskeyttää milloin tahansa, jos se ei ole sillä hetkellä kannattavaa. Esimerkiksi talvikunnossapitoa ei kannata mainostaa enää kesällä.

Määritä milloin mainoksiasi näytetään

    • Voit asettaa aikavälin mainoksillesi, eli rajata mihin aikaan ne näkyvät. Jos esimerkiksi tiedät, että kohderyhmäsi selaa nettiä, tekee Google-hakuja tai vierailee nettisivuillasi iltaisin, voit asettaa mainoksesi näkymään ilta-aikaan.

Aseta alue, jossa mainoksesi näkyvät

    • Kohdista mainoksesi sinne, missä asiakkaasi ovat. Jos esimerkiksi toimit pääkaupunkiseudulla, et todennäköisesti halua mainostesi näkyvän koko Suomessa. Voit myös muuttaa ja muokata alueasetuksia milloin tahansa.

Optimoi mainontaa säännöllisesti

    • Yksi suurimmista virheistä Google Ads -mainonnassa on jättää kampanjat taustalle pyörimään niiden aloitettua. Seuraa kampanjoiden menestystä säännöllisesti. Muokkaa ja rakenna tarvittaessa uusia kampanjoita ja mainosryhmiä. Seuraa hakutermiraportteja ja lisää avainsanoja sekä negatiivisia avainsanoja. Paranna nykyisiä mainostekstejä ja tee tarpeen mukaan uusia. Harkitse myös päiväkohtaisen budjetin nostamista, jos budjettisi on rajoitettu ja mahdollisuus on tavoittaa entistä suurempi joukko potentiaalisia asiakkaita. Varmista lisäksi aina, että asetuksesi ovat kunnossa (esim. mainosten esiintymisen aikaväli ja alue).

Google Ads -mainonnan toteuttaminen ulkoisella digimarkkinointiyrityksellä

Google Ads vaatii jatkuvaa ylläpitoa, jos haluaa mahdollisimman hyviä tuloksia. Ulkoistamalla mainonnan suunnittelun ja toteutuksen ammattilaiselle säästät itse myös aikaa ja voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi.

Työkulut ovat hyvin paljolti riippuvaisia kampanjasi laajuudesta ja kuukausittaisesta mediabudjetista.

Ulkoistaessa mainonnan suunnittelun ja toteutuksen digitaalisen markkinoinnin yritykselle, työstä aiheutuvia kuluja syntyy:

    • Kampanja- ja mainosryhmärakenteiden suunnittelusta
    • Avainsanojen ja mainostekstien suunnittelusta
    • Asetusten ja kampanjoiden ylläpidosta, kehittämisestä ja optimoinnista
    • Kampanjatulosten analysoinnista ja raportoinnista
    • Markkinatutkimuksesta (kilpailijoiden tuotteet ja palvelut, tarjoukset ja mainokset)

Yhteenveto

Google Ads- mainonnan hinta koostuu:

Hintatarjousstrategiasta

    • Maksatko klikeistä vai näyttökerroista?

Korkeimmasta klikkauskohtaisesta hintatarjouksesta

    • Mitä enemmän olet valmis maksamaan yhdestä klikistä, sitä paremmin mainoksesi sijoittuu hakutuloksissa. Mainoksen osuvuus ja laatu (vrt. laatupisteet 1-10) pienentävät klikkihintaa ja parantavat sijoittelua hakutuloksissa.

Tarvittavasta mainosbudjetista

    • Jos kampanja on laaja (paljon tuoteryhmiä, vaatii tarkkaa kohdistamista), toimialalla on paljon kilpailua, mainostavoitteet ovat korkeat tai mainonta on jatkuvaa, joudut keskimäärin sijoittamaan mainontaan enemmän.

Mainonnan ulkoistamisesta

    • Google Ads -kampanja vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja jatkuvaa ylläpitoa, jotta mainonnasta saa kaiken hyödyn irti. Myös tulosten analysointi ja raportointi kuuluvat työhön, jotta mainontaa voidaan jatkuvasti optimoida ja yrityksesi pysyy ajan tasalla. Oikeissa käsissä Google Ads voi olla erittäin toimiva mainonnan keino esimerkiksi myynnin tukena. 

Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi