Someoptimointi parantaa yrityksesi näkyvyyttä ja toimii parhaimmillaan myös verkkosivujesi tukena.
Sosiaalinen media tavoittaa miljoonia ihmisiä päivittäin ja yhä useampi yritys on myös ottanut somekanavat käyttöön osaksi markkinointiaan. Sosiaalisen median optimointi jää kuitenkin helposti vähemmälle huomiolle, kun keskitytään verkkosivujen optimointiin, vaikka somekanavien onnistunut optimointi lisää yrityksen näkyvyyttä ja toimii parhaimmillaan verkkosivujesi tukena.
Yritykselle luotu profiili saattaa jäädä täysin huomiotta, jos se on rakennettu pelkästään esimerkiksi yhteystietojen sekä palvelulistauksen ja hinnaston varaan eikä päivittämiseen ja sisällöntuottamiseen käytetä aikaa.
On hyvä muistaa, että sosiaalisen median kanavat toimivat eritavoin ja siksi myös optimointikäytännöt ovat erilaiset.
Näkyvyyden lisääminen ja yleisön sitouttaminen ovat kuitenkin tavoitteita, joihin kannattaa panostaa ja siksi on hyvä luoda selkeä markkinointistrategia ohjaamaan toimintaa.
Kanavat tarjoavat myös erilaisia työkaluja sisällön luomiseen, mainostamiseen ja analytiikkaan. Näiden lisäksi netti on pullollaan erilaisia ohjelmia muun muassa somepostausten luomiseen, kuvien käsittelyyn, videoiden tekemiseen ja analytiikkaan.
Työkalut auttavat sinua luomaan sisältöä sekä seuraamaan julkaisujen toimivuutta, jolloin pystyt selvittämään, millainen julkaisu toimii ja missä on parantamisen varaa.
Ensiksikin muistathan, että kullakin somealustalla on erilaiset käytännöt ja alustat toimivat eritavoin. Selvitä siis valitsemasi alustan rajoitukset ja mahdollisuudet.
Seuraavat vinkit ovat kooste eri alustojen optimointiin vaikuttavista tekijöistä, joihin tulisi kiinnittää huomiota.
Esimerkiksi Instagram tarjoaa todella monipuoliset mahdollisuudet erityyppisten ja toiminnallisten julkaisujen tekemiseen. Instagramin julkaisutyyppejä ovat, viestit, videot, tarinat, kohokohdat, kelat (Reels) sekä livet. Julkaiset myös helposti yksinkertaisia kyselyitä ja muita lukijoita aktivoivia viestejä.
Sen lisäksi, että hakukoneet arvottavat aktiiviset somekanavat korkeammalle hakutuloksissa, myös verkkosivusi pisteet nousevat. Kun verkkosivusi saa paljon linkityksiä ja tapahtumia sekä liikennettä somen kautta, se lisää myös hakukonenäkyvyyttä.
Esimerkiksi Facebookista, YouTubesta ja Instagramista verkkosivullesi ohjaavat linkit luovat verkkosivullesi uskottavuutta hakukoneiden silmissä, mikä puolestaan nostaa sivustosi ylemmäksi hakutuloksissa.
Esimerkiksi Facebookiin lisättävä videosisältö kannattaa liittää suoraan omalle seinälle sen sijaan, että laittaisi linkin YouTubeen. Näin sitoutat katsojan pysymään Facebookissa.
Kiinnitä siis huomiota myös someoptimointiin, tutki ja kokeile. Orgaaniset julkaisut ja maksettu mainonta kulkevat käsikädessä, molempia tarvitaan.
Maksetut mainokset ovat valttisi, käytä niitä! Siinä missä orgaaniset julkaisut näkyvät seuraajillesi, niin maksetulla mainonnalla viet tietoisuutta yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi laajemmalle käyttäjäyleisölle. Lisäät mahdollisuuksiasi saada lisää seuraajia, jotka näkevät myös orgaaniset julkaisusi sekä lisää asiakkaita.
Taina Lankila
Digital Marketing Trainee
taina@raakamedia.fi
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Krista Hakala
Client Director, Founder
+358 50 048 1010
krista@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Krista Hakala
Client Director, Founder
+358 50 048 1010
krista@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy