fbpx

Google Ads – Negatiiviset avainsanat

Negatiivisten avainsanojen avulla et kerää epäoleellisia näyttökertoja ja säästät rahaa, koska budjettiasi ei kulu turhiin mainosklikkauksiin. Myös klikkausprosentti ja laatupisteet paranevat, koska mainoksesi vastaa paremmin asiakkaan tarpeisiin ja on näin ollen relevantimpi.

Tässä vaiheessa todennäköisesti tiedät jo, että AdWords toimii huutokaupan tavoin ja saat mainoksesi kohdennettua oikealle yleisölle määrittämällä osuvat avainsanat huolellisin hintatarjouksin. Jos mainoksesi on relevantti ja hintatarjouksesi osuu nappiin, pääset hakutulosten kärkipaikoille.

Kuinka sitten voit karsia mainoksistasi kiinnostumattomia ja estää niitä näkymästä? Tässä kohtaa negatiiviset avainsanat astuvat kehiin.

Kuvitellaan, että yrityksesi myy premium-kermajäätelöä, joka sisältää laktoosia. Valikoimaan kuuluu mansikka-, suklaa- ja vaniljajäätelöt. Tällöin et halua mainoksesi näkyvän, jos käyttäjä etsii Googlessa esimerkiksi laktoositonta jäätelöä, mehujäätelöä, mangojäätelöä tai päärynäjäätelöä. Nämä termit merkitään Google Ads:issa negatiivisina avainsanoina.

Negatiivisten avainsanojen avulla et kerää epäoleellisia näyttökertoja ja säästät rahaa, koska budjettiasi ei kulu turhiin mainosklikkauksiin. Myös klikkausprosentti ja laatupisteet paranevat, koska mainoksesi vastaa paremmin asiakkaan tarpeisiin ja on näin ollen relevantimpi.

Kuinka löydät lisää negatiivisia avainsanoja

Negatiiviset avainsanat ovat yleensä todella samankaltaisia tai läheisiä tarjoamiisi tuotteisiin tai palveluihin. Edellisessä esimerkissä kävimmekin läpi muutaman tällaisen termin. Saatat kuitenkin vielä pohtia, jäikö jokin oleellinen negatiivinen avainsana merkitsemättä.

Lisäideoita saat Google Ads:in avainsanatyökalun ja hakutermiraportin avulla, joiden kautta saat paremmin selville mitä käyttäjät todellisuudessa hakevat.

Negatiivisten avainsanojen löytäminen avainsanatyökalun avulla

Avainsanatyökalulla selvität yksittäisten avainsanojen keskimääräiset hintatarjoukset, kilpailun määrän ja hakuvolyymin. Vaikka se on pääasiassa tarkoitettu kampanjassa käytettävien avainsanojen löytämiseen, siitä on myös paljon hyötyä, kun halutaan hahmottaa yrityksesi kannalta epäoleellisia termejä. Harkitse niiden lisäämistä negatiivisten avainsanojen listaan.

Kuvassa hakuterminä työkalussa on käytetty ”jäätelö”-sanaa. Heti listan alussa on muutama avainsana, jotka eivät liity käytettyyn esimerkkiyritykseen: ”jäätelö resepti”, ”vohveli” (vohvelijäätelö), ”itse tehty jäätelö” ja ”jäätelökakku”. Nämä voidaan lisätä suoraan negatiiviseen avainsanalistaan.

Liittyvien avainsanojen listassa vielä alempana oli ”jäätelökioski kesätyö”, joka ei tietysti liity ollenkaan siihen, mitä mainostamme. On hyvä siis estää mainosten näkyminen, kun Googlesta haetaan tuotteeseen tai palveluun liittyviä työpaikkoja tai työnimikkeitä (esimerkiksi automekaanikko, jos myydään autoja).

Negatiivisten avainsanojen löytäminen hakutermiraportin avulla

Hakutermiraportista näet todelliset käyttäjien tekemät haut, jotka ovat saaneet mainoksesi näkyviin hakutuloksissa. Kun sinun Google Ads -tilillesi on kerääntynyt tarpeeksi hakudataa, voit tarkemmin poimia raportista varsinaiset avainsanat, jotka laukaisevat mainoksesi ja negatiiviset avainsanat, joilla et halua näkyä hakutuloksissa.

Hakutermiraportissa voit suodattaa tulokset näyttökertojen, klikkausprosentin ja konversioiden mukaan. Nämä on mahdollista järjestää suurimmasta pienimpään, eli jos suodatettuna on esimerkiksi näyttökerrat, näet millä hauilla mainoksesi on esiintynyt eniten. Jos listassa näkyy epäoleellisia hakutermejä, harkitse näiden lisäämistä negatiiviseen avainsanalistaan.

Ota myös huomioon näyttökertojen, klikkauksien ja konversioiden suhde toisiinsa. Jos haulla on paljon näyttökertoja, mutta vähän tai ei ollenkaan klikkejä, kampanjasi tai mainosryhmäsi todennäköisesti sisältää irrelevantteja tai liian laajoja avainsanoja. Vähäiset klikit voivat johtua vahinkoklikkauksista tai käyttäjä on voinut nopeasti katsoa, että mainos liittyy hänen hakemaansa asiaan, vaikka näin ei olisi. Selkeä merkki tästä on olemattomat konversiot.

Ole luova

Edellisten menetelmien avulla pääsee jo pitkälle, mutta ajattelemalla laatikon ulkopuolelta on mahdollista metsästää viimeisetkin termit, jotka on hyvä lisätä negatiiviseen avainsanalistaan.

Kuvassa on hyvä esimerkki siitä, kuinka käyttäjän hakiessa populaarikulttuuriin liittyvää tuotosta, Katsastus-elokuvaa, hakutuloksiin ilmestyy mainos katsastuspalveluista. On sanomattakin selvää, ettei tämä liity itse haettavaan asiaan muutoin kuin ensimmäiseltä termiltään.

Suosittelemme siis pohtimaan, onko tuotteesi, palvelusi tai kampanjassasi käytettävät avainsanat yhdistettävissä johonkin muuhun, kuten musiikkiin, kirjallisuuteen, TV-sarjoihin, elokuviin tai harrastuksiin.

Mainos ei tällä kertaa ihan osunut yksiin haun kanssa.

Suorita haku avainsanojasi käyttäen

Google näyttää ensimmäisillä sivuilla kaikkein osuvimmat hakutulokset. Tee Googlessa haku kampanjassa käytettävillä avainsanoillasi, niin saat selville, onko hakutuloksissa jotain epäoleellisia termejä, jotka voit lisätä negatiivisiksi avainsanoiksi.

Tämä voi vaikuttaa itsestään selvältä, mutta suorittamalla haun voit selvittää muita avainsanaasi liittyviä aiheita ja aihepiirejä, jotka eivät varsinaisesti liity myytävään tuotteeseen tai palveluun.

Negatiivisten avainsanojen lisääminen Google Ads -kampanjaan

Voit lisätä negatiivisia avainsanoja kampanja- sekä mainosryhmätasolle. Lisätessäsi negatiivisen avainsanan kampanjatasolle, se koskee kaikkia kampanjan mainosryhmiä. Jos taas lisäät negatiivisen avainsanan koskemaan yksittäistä mainosryhmää, se ei koske kampanjan muita mainosryhmiä.

Googlen ohjekeskuksesta löydät yksinkertaiset ohjeet, jossa käydään vaihe-vaiheelta läpi negatiivisten avainsanojen lisääminen Google Ads -tiliisi.

Yhteenveto

Ota negatiiviset avainsanat haltuun ensi kättelyssä. Moni yritys unohtaa tai ei tiedä negatiivisten avainsanojen olemassaolosta, jos mainontaa suoritetaan itsenäisesti.

Ota ne käyttöön mahdollisimman pian, mielellään jo ennen mainonnan aloittamista. Vähennät turhia näyttökertoja ja mainosklikkejä sekä korotat laatupisteitä heti alusta lähtien, koska mainoksesi on osuvampi. Laatupisteet parantavat olennaisesti mainossijoittelua ja vähentävät klikkihintaa.

Löydät negatiivisia avainsanoja avainsanatyökalun ja hakutermiraportin avulla. Käyttämällä hieman luovuutta ja suorittamalla Google-hakuja avainsanoillasi löydät viimeisetkin negatiiviset avainsanat, joilla et halua näkyä hakutuloksissa.

Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi