Tulosta tuottava digimarkkinointi perustuu selkeään ja liiketoiminnan tavoitteet huomioivaan suunnitelmaan. Suunnitelma kirkastaa halutut tavoitteet ja luo raamit markkinoinnin ammattimaiselle toteuttamiselle.
Digitaalisen markkinoinnin strategisessa suunnittelussa korostuvat kohdennettavuus, mitattavuus ja aktiivinen tulosten seuraaminen, joiden ansiosta mainonnan tuottavuus paranee.
4 STEPPIÄ, MITEN LÄHTEÄ RAKENTAMAAN TUOTTOISAA DIGIMARKKINOINNIN STRATEGISTA SUUNNITELMAA:
Digimarkkinoinnin strategisen suunnittelun lähtökohtana on aina liiketoiminnan tarkasteleminen:
Kun liiketoiminnan nykytilanne on selvillä, tavoitteet selkeät sekä markkina- ja kilpailijaymmärrys on tiedostettu, tulee määrittää ostajapersoonat.
Ostajapersoonien määrittäminen on keskeisessä roolissa, jotta mainonta on mahdollisimman tuottavaa ja tehokasta. Kun ostajapersoonien todennäköinen käyttäytyminen tiedostetaan, voi mainonnan kohdentaa oikein ja ajoittaa täsmällisesti.
Digitaalisen markkinoinnin toteutustapoja ja kanavia on valtavasti. Perustana voi kuitenkin pitää verkkosivuja, jotka ovat yrityksen käyntikortti ja usein myös kaupantekijä.
Mitä paremmin perusta eli verkkosivut toimivat, sitä todennäköisemmin verkkovierailija tekee halutun toimenpiteen – eli saa aikaan konversion. Konversio voi olla esimerkiksi yhteydenottopyynnön lähettäminen verkkosivuilta.
Koska digimarkkinoinnin kohderyhmä on selvitetty jo strategisen suunnitelman laatimisen alkumetreillä, on helppo valita kanavat, alustat ja sivustot, joissa yrityksen kohderyhmä viettää aikaa.
HUOMIOI: Yrityksen ei välttämättä tarvitse olla kaikissa markkinointikanavissa, mutta niissä, joissa on, kannattaa olla hyvin. Puolitiehen jäänyt markkinointikampanja tai heikosti toteutettu sosiaalisen median kanava antaa epäaktiivisen ja huolimattoman kuvan. Tämä ei palvele yritystä, saati kuluttajaa, joka potentiaalisesti olisi kiinnostunut palvelusta.
Kohderyhmän tavoittamiseen oikein valittujen markkinoinnin toteutustapojen ja kanavien kautta saat laadukasta liikennettä verkkosivuillesi ja mahdollistat enemmän konversioita.
4 esimerkkiä digimarkkinoinnin toteutustavoista:
Google ADS Display -hakuverkostossa tapahtuva mainonta on helposti kohdennettava, taidokkaaseen tekniseen toteutukseen perustuva digitaalisen markkinoinnin keino, jonka tavoitteiden onnistumista on vaivatonta seurata tarkasti saatavan analytiikan ansiosta.
Lue lisää Display-mainonnasta blogista, johon pääset alla olevasta linkistä.
Mitä Display-mainonta on? https://raakamedia.fi/mita-hyotya-display-mainonnasta
Budjetointi on tärkeä osa digitaalisen markkinoinnin strategista suunnittelua. Suunnittelun loppuvaiheessa laaditaan markkinointibudjetti eri mainosalustoja koskien tietylle ajalle. Jakso voi olla esimerkiksi seuraava vuosi tai lyhyempi ajanjakso – mikä tavoitteisiin parhaiten sopii.
Matka liiketoiminnan peruselementtien selvittämisestä budjetointiin muodostaa tuloksellisen strategisen suunnitelman. Suunnitelma asettaa askelmerkit markkinoinnin toteutukselle.
Digitaalisen markkinoinnin ytimessä on markkinointitoimenpiteiden työstäminen helposti mitattavaan muotoon, mikä mahdollistaa tuottavuuden arvioimisen ja seuraamisen.
Yksi esimerkki markkinointikampanjan onnistumisen arvioinnista on A/B-testaus, jossa kaksi kampanjaa laitetaan liikkeelle samaan aikaan ja niiden tuottamaa hyötyä verrataan keskenään.
Kun markkinointi on saatu johdonmukaisesti käytäntöön taktisen suunnitelman pohjalta, tulee tuloksia seurata aktiivisesti ja markkinointia optimoida saatujen tulosten perusteella. Markkinointia aktiivisesti seuraamalla ja optimoimalla saadaan siitä mahdollisimman tuloksellista ja onnistunutta.
Parhaimmillaan strateginen digimarkkinointi on hyvään numeeriseen pohjatyöhön perustuvaa, yli kanavarajojen ulottuvaa tarinankerrontaa, jossa rakentuvat myyntiä kasvattavat markkinointikampanjat sekä mieleenpainuva brändi ja tuote, jonka pariin asiakas haluaa palata yhä uudestaan.
Jos haluat apua yrityksesi digimarkkinoinnin strategisessa suunnittelussa, me autamme mielellämme!
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Krista Hakala
Client Director, Founder
+358 50 048 1010
krista@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Krista Hakala
Client Director, Founder
+358 50 048 1010
krista@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy