Olet päättänyt kokeilla Google Ads –mainontaa myynnin tukena ja kauan suunniteltu mainoskampanjasi on juuri julkaistu. Käyt myöhemmin tarkastamassa, näkyvätkö mainoksesi hakutuloksissa kuten kuuluukin. Mainosta ei kuitenkaan näy missään, ei ensimmäisellä eikä seuraavallakaan sivulla.
Mistä ongelma johtuu? Ongelma voi johtua useasta eri syystä, joita käymme tässä tekstissä läpi.
Tarkista Google Ads –tilistä keräävätkö mainoksesi dataa
Et välttämättä aina näe itse mainoksiasi, jos mainokset ovat esimerkiksi kohdistettu tietylle alueelle (etkä hakuhetkellä ole kyseisellä alueella) tai niiden näkyminen on ajoitettu tietylle aikavälille.
Voit varmistua mainosten näkyvyydestä tarkistamalla Google Ads –tilistä tietoja, kuten klikkauksia, näyttökertoja ja konversioita. Voit huokaista helpotuksesta, jos ne ovat saaneet näyttökertoja tai klikkauksia, sillä tällöin ne näkyvät muille ihmisille hakutuloksissa.
Jos mainoksesi eivät ole keränneet mitään dataa, tarkista alusta- (mobiili, pöytäkone) ja aluekohdistuksen sekä aikavälin asetukset. On mahdollista, että mainosten kohdistamisasetukset ovat pielessä. Esimerkiksi mainokset on voitu kohdistaa liian tarkasti pienelle alueelle.
Jos olet ulkoistanut Google-mainonnan toiselle yritykselle, kannattaa varmistaa, että sinullakin on oikeudet päästä katsomaan tiliä. Näin voit varmistaa mainosten näkyvyyden ja menestyksen milloin vain.
Käytät personalisoituja hakutuloksia
Google ehdottaa sinulle hyödyllisimpiä sivuja hakutuloksissa hakuhistoriasi perusteella. Jos siis käytät kampanjasi avainsanoja usein hakujen yhteydessä, etkä klikkaa mitään linkkejä, Google oppii, ettei sinulle kannata näyttää hakutermeihin liittyviä mainoksia. Tällöin et myöskään näe omia mainoksiasi.
Käytä Incognito-selaustilaa tai poista selaushistoria, jos et halua Googlen hyödyntävän aiempaa hakuhistoriaasi hakutuloksissa. Suorita sen jälkeen uusi haku kampanjasi avainsanoilla nähdäksesi mainokset.
Google pyrkii hajauttamaan päiväbudjetin kestämään koko päivän ajaksi
Mainosten normaalilla näytöllä (oletusasetus) Google pyrkii jakamaan päiväbudjetin koko päivän ajalle. Mainoksesi eivät näin ollen näy joka kerta, kun joku käyttää kampanjasi avainsanoja, koska Google pyrkii säästämään budjetin kulutusta ja käyttämään sitä asteittain päivän mittaan. Voit lukea täältä lisätietoa mainosten jakelusta.
Rajoitettu budjetti vähentää näkyvyyttä
Rajallinen budjetti on yleinen syy mainosten näkyvyyden rajoittumiselle. Mainokset näkyvät vain jonkin aikaa, kunnes päiväkohtainen budjettisi on täytetty tai ne näkyvät vain harvoin. Näin ollen mainostesi näkyvyyspotentiaali on rajoitettu, etkä välttämättä itsekään näe mainoksia.
Rajoitettu budjetti vaikuttaa suoraan myös hintatarjouksiisi ja sitä kautta mainosten sijoituksiin hakutuloksissa. Mitä pienempi budjetti on käytössäsi, sitä matalammat hintatarjouksesi todennäköisesti ovat.
Jos hintatarjouksesi avainsanoille ovat matalia, mainoksesi eivät välttämättä näy hakutuloksissa ensimmäisten hakutulosten joukossa, saati edes hakutulosten ensimmäisellä sivulla. Pahimmillaan ne eivät näy ollenkaan, jos hintatarjouksesi ovat todella matalia kilpailijoihin verrattuna.
Toisaalta hintatarjouksesi voivat myös olla liian korkeita suhteessa rajoitettuun budjettiisi. Vaikka mainoksesi siis sijoittuisivat hakutulosten kärkipaikoille, päiväbudjettisi kuluu nopeasti ja mainoksesi eivät näy enää loppupäivän osalta.
Mainokset ovat keskeytettyinä
Koko kampanjasi tai yksittäiset mainoksesi voivat olla tahallisesti tai vahingossa keskeytettyinä. Esimerkiksi luottokortissasi voi olla maksuongelmia tai –häiriöitä tai se on vanhentunut, Google on tarkistamassa tai ei ole hyväksynyt mainostasi tai mainokset ovat vahingossa jääneet keskeytettyyn tilaan.
Ellei mainoksia ole tarkoituksenmukaisesti tai vahingossa sinun tai ulkoisen yrityskumppanisi toimesta keskeytetty, Google on voinut estää mainoksiasi näkymästä, jos ne eivät ole heidän käytäntöjensä mukaisia. Voit Google Ads –tilisi huomautuksista selvittää syyn keskeytykselle. Jos mainos/mainokset ovat hylättyjä, tee tarvittavat muutokset, jotta Google voi tarkistaa ne uudelleen.
Mainoksesi eivät ole osuvia
Jos edelliset asiat ovat kunnossa, mainoksesi eivät todennäköisesti ole riittävän osuvia. Avainsanoissa, mainosteksteissä ja verkkosivuissasi voi olla kehitettävää, jolloin mainoksesi eivät näy kovin usein.
Laatupisteiden avulla voit varmistaa, ovatko mainoksesi osuvia. Jos laatupisteet ovat matalat, avainsanojen, mainosryhmien, mainostekstien ja laskeutumissivun välillä ei ole tarpeeksi selkeää yhteyttä. Pidä huoli, että käyttäjäkokemus on mahdollisimman yhtenäinen avainsanoista laskeutumissivuun.
Yhteenveto
Google Ads -mainokset poikkeavat perinteisestä mainonnasta näkyvyydeltään. Kun haluat esimerkiksi mainostaa uutislehdessä, tiedät, että mainoksesi tulee näkymään kiinteästi lehden jollain sivulla.
Google-mainonnassa taas näkyvyyteen vaikuttaa monet eri asiat, kuten osuvuus, kohdistusasetukset, avainsanojen hintatarjoukset, mainontaan sijoitettavan budjetin suuruus ja mainosten jakelu (normaali vai nopeutettu näyttö).
Google myös pyrkii ehdottamaan mahdollisimman osuvia hakutuloksia käyttäjilleen. Mainoksesi eivät siis näy aina kaikille, ketkä käyttävät avainsanojasi hakutermeinään, koska Google saattaa arvioida kilpailijoidesi mainokset osuvammiksi.
Jos kampanja-asetukset ja verkkosivusi ovat kunnossa, mutta mainoksesi eivät saa näyttökertoja tai klikkejä, tee mainoksista osuvampia tuottamalla vähintään kolme paranneltua mainostekstiä ja/tai korota mainontabudjettia.