Google Adsin laajennetut tekstimainokset ovat tulleet tiensä päähän. 30.6.2022 jälkeen laajennettuja tekstimainoksia ei voida enää luoda tai muokata vaan on siirryttävä käyttämään responsiivisia hakumainoksia. Responsiiviset hakumainokset ovat kesäkuun 2022 jälkeen ainoa hakumainostyyppi vakiotyyppisissä hakukampanjoissa.
Googlen ilmoitus luopua laajennetuista tekstimainoksista on herättänyt paljon keskustelua ja hämmennystä. Muutokset herättävät väistämättä epävarmuutta ja jännitteitä, mikä on ihan ymmärrettävää muutostilanteissa. Mutta tarkastellaanpa hieman, mikä muuttuu ja miksi muutos voi olla positiivinen asia.
Laajennettu tekstimainos
Laajennetussa tekstimainoksessa otsikoita on voinut tehdä kolme kappaletta ja kuvauksia kaksi. Kaksi ensimmäistä otsikkokenttää ovat pakollisia ja kolmas on valinnainen. Tämä on siis antanut mahdollisuuden herättää katsojan kiinnostus jopa kolmella yhtäaikaisella ”iskulauseella” otsikoinnissa.
Kuvauskenttiä laajennetuissa tekstimainoksissa on käytettävissä kaksi kappaletta, joissa kummassakin enimmäismerkkimäärä on ollut 90 merkkiä.
Ennen 30.6.2022 luodut laajennetut tekstimainokset tulevat näkymään jatkossakin, mikäli haluat jatkaa niitä, mutta et voi enää muokata niitä etkä luoda uusia. Myös niiden tuloksien raportointi jatkuu, kunnes keskeytät mainoksen tai poistat kokonaan.
Tässä mainostyypissä hakukone näyttää täsmälleen sen otsikon ja kuvaustekstin, jonka olet luonut.
Responsiivinen hakumainos
Responsiivinen hakumainonta antaa enemmän vaihtoehtoja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen. Voit luoda useampia vaihtoehtoisia otsikoita sekä kuvauksia, joista Google Ads yhdistelee puolestasi parhaiten hakukoneen käyttäjien hakulausekkeisiin vastaavia kokonaisuuksia.
Voit siis luoda yhteen responsiiviseen hakumainokseen jopa 15 otsikkoa ja 4 kuvausta. Google Ads valikoi niistä parhaiten hakuun vastaavan kokonaisuuden siten, että näytettävässä mainoksessa näkyy 3 otsikkoa ja 2 kuvausta erilaisina yhdistelminä.
Koneoppiminen on tässä avainasemassa. Google Ads tutkii mainosyhdistelmien tehokkuutta ja oppii hakemaan hakulausekkeisiin sopivimpia tekstejä.
- Voit siis säästää aikaa luomalla useita vaihtoehtoisia otsikoita ja kuvauksia ja Google Ads valitsee niistä hakuihin sopivimmat yhdistelmät puolestasi
- Tavoitat enemmän potentiaalisia asiakkaita vaihtoehtoisten tekstien mahdollistaessa osuvuuden erilaisiin hakulausekkeisiin
- Otsikoissa ja kuvauksissa voidaan muokata otsikoita ja kuvauksia asiakkaiden sijainnin tai heitä kiinnostavan sijainnin mukaan. Voit siis kiinnittää otsikoita ja kuvauksia tiettyihin sijainteihin.
- Responsiiviset hakumainokset tuottavat siis erilaisia yhdistelmiä luomistasi otsikoista ja kuvauksista, mikä mahdollistaa sen, että hakumainokset voivat kilpailla useammissa huutokaupoissa.
Muutos on hyvä juttu
Googlelta perustellaan muutoksen tarvetta sillä, että hakutavat muuttuvat jatkuvasti ja jopa 15% päivittäisistä hakulausekkeista on uusia aiemmin käyttämättömiä hakulausekkeita. Tämän vuoksi on haluttu kehittää automaatioita ja siirtyä hyödyntämään Googlen koneoppimista osuvampien hakumainosten varmistamiseksi.
Kuulostaa hyvältä, eikö vain. Responsiiviset hakumainokset ovat olleet käytössä jo hyvän aikaa, joten sinänsä Google Adsin käyttäjille tuttujuttu.
Toki laajennetuissa tekstimainoksissakin on hyvät puolensa. Ne sopivat eritoten aloille, joissa mainontaa on rajoitettu ja kuvauksen ei ole ollut tarpeenkaan käyttää erityisen johdattelevia tai mielikuvia luovia tekstityylejä.
Toisaalta juuri rajallisuuden vuoksi on myös täytynyt olla luova, jotta näihin 2-3 otsikkoon ja kahteen 90 merkin kuvaukseen saadaan ujutettua mahdollisimman kuvaavat avainsanat ja johdatteleva teksti, jotta se pärjää huutokaupassa ja houkuttaa asiakkaan klikkaamaan mainosta.
Responsiivinen hakumainonta ei estä käyttämästä samaa yhden tyylin mainontaa, vaan mahdollistaa myös tietyn tekstin kiinnittämisen ja näkymisen kaikissa mainoksissasi, eikä sinun ole pakko keksiä 15 erilaista otsikkoa tai 4 erilaista kuvausta.
Muista kuitenkin että, jos vaihtoehtoisia otsikoita ja kuvauksia ei hyödynnetä, niin se voi vaikuttaa siihen, miten Google arvottaa mainoksesi ja siten se vaikuttaa myös mainoksen näkyvyyteen hakutuloksissa. Toki vaatii enemmän aikaa luoda useita erilaisia otsikoita ja kuvauksia. Ei siis välttämättä ihan helppo asia, mutta kannattaa ehdottomasti panostaa niihin.
Luovuus kehiin ja käytä aikaa kartoittamalla millaisiin hakuihin mainonnallasi voisit vastata ja millaisilla avainsanoilla ja iskulauseilla saat hakukoneen ja potentiaaliset asiakkaasi huomaamaan mainoksesi.
Koska otsikointeja ja kuvauksia voi tehdä erilaisia voit myös vastata niillä erilaisiin hakuihin. Toisin sanoen tavoitat laajemman yleisön.
Taina Lankila
Digital Marketing Trainee
taina@raakamedia.fi