Jotta Google Ads –kampanjasi olisi mahdollisimman menestyksekäs, sinun täytyy ymmärtää laatupisteiden merkitys ja tärkeys suhteessa mainosten menestykseen sekä hintatarjouksiisi ja klikkihintoihin (CPC).
Laatupisteillä on nimittäin suuri vaikutus siihen, kuinka paljon maksat Google-mainonnasta ja kuinka hyvin mainoksesi sijoittuvat hakutuloksissa.
Tässä tekstissä käymme tarkemmin läpi, mitä laatupisteet ovat, mitä hyötyä laatupisteistä on sekä miten voit parantaa niitä kampanjassasi.
Laatupisteet ovat Googlen arvio asteikolla 1-10 sille, kuinka laadukkaita ja osuvia avainsanasi sekä mainoksesi ovat. Mitä korkeampi arvosana, sitä paremmaksi Google arvioi mainostesi olevan laadultaan.
Laatupisteiden avulla määritetään maksamiesi klikkihintojen suuruutta ja mainostesi sijaintia hakutuloksissa.
Laatupisteet lasketaan seuraavien kolmen osatekijän yhteenlaskettujen tulosten pohjalta:
Tarkkaan ei tiedetä, kuinka paljon Google antaa eri osatekijöille painoarvoa laatupisteiden määrittelyssä. Klikkausprosentti on kuitenkin tärkeässä roolissa, koska mitä suurempi joukko ihmisiä klikkaa mainostasi, sitä todennäköisemmin Google tulkitsee mainoksistasi olevan hyötyä muillekin käyttäjille.
Laatupisteet ovat hyödyllinen diagnostiikkatyökalu, mutta eivät tarkkaan ottaen tehokkuuden mittari. Ne osoittavat, kuinka ”hyvinvoivia” mainoksesi ja avainsanasi ovat. Laatupisteet eivät kuitenkaan anna yksityiskohtaista tietoa tilin hallinnasta, joten niitä ei kannata pitää kaiken keskipisteenä.
Reaaliaikaisiin mainoshuutokauppoihin vaikuttaa monet muutkin lisätekijät, kuten käyttäjän kyselyn yksityiskohdat ja konteksti (esimerkiksi käyttäjän laite, sijainti ja haun ajankohta).
Mainoskampanjasi voi siis olla asetuksiltaan kunnossa laatupisteistä huolimatta. Laatupisteet antavat kuitenkin hyvän yleiskuvan mainoskampanjasi menestyksestä, jonka avulla voit kehittää toimintaasi.
Vahvat laatupisteet pienentävät sekä konversio- että klikkihintaa. Laatupisteiden voidaan ajatella olevan eräänlainen alennus hyvin tehdystä työstä.
Optimoimalla laatupisteitä sijoitetun pääoman tuottosi paranee, koska korkeat laatupisteet korreloivat matalamman konversiohinnan (CPA) kanssa. Maksat siis vähemmän siitä, että saat esimerkiksi myyntitapahtuman aikaan mainonnalla.
Korkeat laatupisteet ovat Googlen tapa kertoa, että mainoksesi vastaavat potentiaalisten asiakkaiden tarpeeseen. Saat enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa, koska mainoksesi näkyvät useammin ja sijoittuvat kilpailijoitasi korkeammalle.
On tärkeää, että kehität laatupisteitä optimoimalla tiliäsi jatkuvasti. Keskitä aikasi seuraaviin osa-alueisiin:
Laatupisteiden kehittäminen edellyttää mainoskampanjasi järjestämistä niin, että avainsanat on järjestetty pieniin, hyvin organisoituihin ryhmiin. Tehokas avainsanatutkimus ja avainsanojen järjestäminen edistävät mainosten osuvuutta.
Voit kuitenkin joutua tekemään muokkauksia yrityksesi verkkosivuille, jos esimerkiksi Google-mainonnassa käyttämiäsi avainsanoja ei löydy laskeutumissivulta. Näin varmistat yhtenäisyyden mainosten ja laskeutumissivun välillä.
Matalat laatupisteet tyypillisesti johtuvat siitä, että avainsanojen, mainosryhmien, mainostekstien ja laskeutumissivun sisällön välillä ei ole selkeää yhteyttä. Vaikka idioottivarmaa vastausta laatupisteiden kehittämiselle ei varsinaisesti ole, osuvuuden varmistamisella on mahdollista parantaa niitä.
Laatupisteiden avulla saat paremmin selkoa siitä, ovatko mainoksesi osuvia. Mainoskampanja ja laskeutumissivut on syytä heti alusta alkaen suunnitella ja toteuttaa kunnolla, koska huonosti suunnitellut avainsanat, mainokset ja verkkosivut polkevat heti kampanjatehoja alas.
Huonosti suunnitellussa kampanjassa Google arvioi mainoksesi epäoleellisiksi ja laatupisteesi kärsivät. Tällöin joudut keskimäärin maksamaan enemmän mainosklikkauksista, jolloin myös sijoitetun pääoman tuotto heikkenee. Lisäksi mainoksesi sijoittuvat hakutuloksissa kilpailijoitasi huonommin ja ne eivät välttämättä näy niin usein käyttäjille.
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy