fbpx

Google Ads -mainonnan hintaan vaikuttavat asiat: Laatupisteet

Jotta Google Ads –kampanjasi olisi mahdollisimman menestyksekäs, sinun täytyy ymmärtää laatupisteiden merkitys ja tärkeys suhteessa mainosten menestykseen sekä hintatarjouksiisi ja klikkihintoihin (CPC).

Jotta Google Ads –kampanjasi olisi mahdollisimman menestyksekäs, sinun täytyy ymmärtää laatupisteiden merkitys ja tärkeys suhteessa mainosten menestykseen sekä hintatarjouksiisi ja klikkihintoihin (CPC).

Laatupisteillä on nimittäin suuri vaikutus siihen, kuinka paljon maksat Google-mainonnasta ja kuinka hyvin mainoksesi sijoittuvat hakutuloksissa.

Tässä tekstissä käymme tarkemmin läpi, mitä laatupisteet ovat, mitä hyötyä laatupisteistä on sekä miten voit parantaa niitä kampanjassasi.

Mitä laatupisteet ovat?

Laatupisteet ovat Googlen arvio asteikolla 1-10 sille, kuinka laadukkaita ja osuvia avainsanasi sekä mainoksesi ovat. Mitä korkeampi arvosana, sitä paremmaksi Google arvioi mainostesi olevan laadultaan.

Laatupisteiden avulla määritetään maksamiesi klikkihintojen suuruutta ja mainostesi sijaintia hakutuloksissa.

Laatupisteet lasketaan seuraavien kolmen osatekijän yhteenlaskettujen tulosten pohjalta:

    • mainosten odotetusta klikkausprosentista (kuinka moni mainoksen nähneistä todennäköisesti klikkaa mainostasi)
    • mainoksen relevanssi
    • laskeutumissivun laadusta ja osuvuudesta.

Tarkkaan ei tiedetä, kuinka paljon Google antaa eri osatekijöille painoarvoa laatupisteiden määrittelyssä. Klikkausprosentti on kuitenkin tärkeässä roolissa, koska mitä suurempi joukko ihmisiä klikkaa mainostasi, sitä todennäköisemmin Google tulkitsee mainoksistasi olevan hyötyä muillekin käyttäjille.

Mitä laatupisteet eivät ole?

Laatupisteet ovat hyödyllinen diagnostiikkatyökalu, mutta eivät tarkkaan ottaen tehokkuuden mittari. Ne osoittavat, kuinka ”hyvinvoivia” mainoksesi ja avainsanasi ovat. Laatupisteet eivät kuitenkaan anna yksityiskohtaista tietoa tilin hallinnasta, joten niitä ei kannata pitää kaiken keskipisteenä. 

Reaaliaikaisiin mainoshuutokauppoihin vaikuttaa monet muutkin lisätekijät, kuten käyttäjän kyselyn yksityiskohdat ja konteksti (esimerkiksi käyttäjän laite, sijainti ja haun ajankohta).

Mainoskampanjasi voi siis olla asetuksiltaan kunnossa laatupisteistä huolimatta. Laatupisteet antavat kuitenkin hyvän yleiskuvan mainoskampanjasi menestyksestä, jonka avulla voit kehittää toimintaasi.

Laatupisteiden kehittämisen hyödyt

Vahvat laatupisteet pienentävät sekä konversio- että klikkihintaa. Laatupisteiden voidaan ajatella olevan eräänlainen alennus hyvin tehdystä työstä.

Optimoimalla laatupisteitä sijoitetun pääoman tuottosi paranee, koska korkeat laatupisteet korreloivat matalamman konversiohinnan (CPA) kanssa. Maksat siis vähemmän siitä, että saat esimerkiksi myyntitapahtuman aikaan mainonnalla. 

Korkeat laatupisteet ovat Googlen tapa kertoa, että mainoksesi vastaavat potentiaalisten asiakkaiden tarpeeseen. Saat enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa, koska mainoksesi näkyvät useammin ja sijoittuvat kilpailijoitasi korkeammalle.

Kuinka voit parantaa laatupisteitä?

On tärkeää, että kehität laatupisteitä optimoimalla tiliäsi jatkuvasti. Keskitä aikasi seuraaviin osa-alueisiin:

    • Avainsanatutkimus. Löydä ja lisää uusia, relevantteja avainsanoja kampanjaasi mukaan lukien ”pitkähäntiä”, jotka ovat pitkiä ja tarkempia avainsanoja. Voit löytää uusia avainsanoja käyttämällä esimerkiksi Googlen avainsanatyökalua.
    • Tee jokaista tuotekategoriaa kohti oma mainosryhmä. Mainoksesi ovat paljon osuvampia ja avainsanoja on helpompi lisätä ja muokata, jos jaat kampanjaasi pienempiin mainosryhmiin. Jos esimerkiksi myyt soittimia, tee jokaiselle soitinkategorialle (kitarat, rummut ja bassot) omat mainosryhmät.
    • Hio mainostekstejäsi. Testaa ja/tai muokkaa mainostekstejäsi vastaamaan paremmin mainosryhmän sisältöä ja avainsanoja. Tee jokaista mainosryhmää kohti ainakin kolme tekstimainosta. Google valitsee automaattisesti näistä parhaiten menestyvät näytettäväksi hakutuloksissa.
    • Optimoi laskeutumissivujasi. Varmista, että käyttäjäkokemus on mahdollisimman yhtenäinen avainsanasta konversioon. Mainoksen täytyy johtaa laskeutumissivulle, joka liittyy vahvasti haettuun asiaan. Esimerkiksi jos mainostat tennismailoja, vie mainoksen klikkaaja suoraan tennismailojen sivulle, äläkä kaikkien mailojen sivulle. Varmista myös, että sivut toimivat nopeasti Google PageSpeedin avulla sekä käyttäjän on helppo navigoida ja suorittaa esimerkiksi tuotteen hankinta.
    • Lisää negatiivisia avainsanoja. Tunnista ja etsi irrelevantteja hakutermejä, jotka eivät liity mainostettavaan asiaan ja jotka kuluttavat budjettiasi turhaan. Lisää nämä negatiivisiksi avainsanoiksi kampanjaasi, jolloin mainoksesi eivät näy näillä termeillä.

Laatupisteiden kehittäminen edellyttää mainoskampanjasi järjestämistä niin, että avainsanat on järjestetty pieniin, hyvin organisoituihin ryhmiin. Tehokas avainsanatutkimus ja avainsanojen järjestäminen edistävät mainosten osuvuutta.

Voit kuitenkin joutua tekemään muokkauksia yrityksesi verkkosivuille, jos esimerkiksi Google-mainonnassa käyttämiäsi avainsanoja ei löydy laskeutumissivulta. Näin varmistat yhtenäisyyden mainosten ja laskeutumissivun välillä.

Matalat laatupisteet tyypillisesti johtuvat siitä, että avainsanojen, mainosryhmien, mainostekstien ja laskeutumissivun sisällön välillä ei ole selkeää yhteyttä. Vaikka idioottivarmaa vastausta laatupisteiden kehittämiselle ei varsinaisesti ole, osuvuuden varmistamisella on mahdollista parantaa niitä.

Yhteenveto

Laatupisteiden avulla saat paremmin selkoa siitä, ovatko mainoksesi osuvia. Mainoskampanja ja laskeutumissivut on syytä heti alusta alkaen suunnitella ja toteuttaa kunnolla, koska huonosti suunnitellut avainsanat, mainokset ja verkkosivut polkevat heti kampanjatehoja alas.

Huonosti suunnitellussa kampanjassa Google arvioi mainoksesi epäoleellisiksi ja laatupisteesi kärsivät. Tällöin joudut keskimäärin maksamaan enemmän mainosklikkauksista, jolloin myös sijoitetun pääoman tuotto heikkenee. Lisäksi mainoksesi sijoittuvat hakutuloksissa kilpailijoitasi huonommin ja ne eivät välttämättä näy niin usein käyttäjille.

Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi