Jos harkitset Google Ads -mainonnan aloittamista markkinoinnin ja myynnin tueksi, yksi päällimmäisistä kysymyksistäsi saattaa olla paljonko mainostaminen Googlessa maksaa?
Tekstin luettuasi opit:
Google Ads -mainonta perustuu mainoshuutokauppaan, missä lähtökohtaisesti eniten tarjoavat mainostajat saavat mainoksensa näkyviin hakutulosten paalupaikoille. Google Ads -mainonnan hinta riippuu myös useasta muusta tekijästä, kuten käytössäsi olevasta hintatarjousstrategiasta. Voit esimerkiksi maksaa Googlen hakuverkostossa klikkauskohtaisen hinnan mukaan tai Googlen Display-verkostossa tuhannen näyttökerran mukaan.
Tässä tekstissä käsittelemme hakuverkoston manuaalista klikkauskohtaista hintatarjousta, mistä on hyvä lähteä liikkeelle hakuverkoston kampanjaa rakennettaessa. Manuaalinen klikkauskohtainen hintatarjous perustuu cost per click (CPC)-malliin, eli maksat mainonnasta Googlelle vain niistä kerroista, kun mainostasi klikataan.
Käytettäessä manuaalista klikkauskohtaista hintatarjousta, avainsanoille määritetään korkein klikkauskohtainen hintatarjous, joka on yhdestä klikkauksesta veloitettava enimmäissumma. Määrität siis korkeimman klikkauskohtaisen hintatarjouksen Ads -mainonnassa käytettäville avainsanoille, jotka käynnistävät tekstimainostesi esittämisen Googlessa.
Oletetaan, että korkein klikkauskohtainen hintatarjouksesi tietylle avainsanalle on 0,50 €, eli olet valmis maksamaan tämän hinnan siitä, että mainostasi klikataan Googlessa. Kun esimerkiksi 50 ihmistä näkee mainoksesi ja tästä joukosta viisi klikkaa mainostasi, maksat tällöin Googlelle 5 klikkausta x 0,50 € eli 2,50 €.
Usein todellinen klikkihinta on kuitenkin pienempi kuin asettamasi korkein hintatarjous, eli tässä tapauksessa > 0,50 €. Tämä johtuu siitä, että Google AdWords -huutokaupassa maksat vain sen verran mitä vaaditaan mainoksesi sijoittelusta hakutuloksissa.
Esimerkki
Oletetaan, että korkein klikkauskohtainen hintatarjouksesi on 0,50 € ja mainoksesi sijoittuu ensimmäiseksi hakutuloksissa. Alapuolella olevan mainoksen korkein klikkauskohtainen hintatarjous on 0,35 € ja sijoittuu toiseksi hakutuloksissa. Google automaattisesti pienentää klikkihintaasi, koska säilytät mainoksesi sijainnin pienemmälläkin hintatarjouksella, joka tässä tapauksessa on 0,36 €.
Google haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen ja hyödyllisimmät hakutulokset.
Tästä syystä Google arvioi mainoksesi hyödylliseksi laatupisteiden (asteikolla 1 – 10) avulla. Laatupisteet koostuvat odotetusta klikkausprosentista, mainoksen osuvuudesta ja laskeutumissivun käyttökokemuksesta. Korkeat laatupisteet parantavat mainossijoittelua ja pienentävät klikkihintaa.
Varmista aina, että mainonta on suunniteltu kokonaisuudessaan mahdollisimman osuvaksi. Jos esimerkiksi asiakas etsii pakettiautoa, on sanan ”pakettiauto” hyvä löytyä mainostekstistä sekä laskeutumissivulta, minne mainonta ohjaa. Tämä vaikuttaa suoraan odotettuun klikkausprosenttiin, mainoksen osuvuuteen sekä aloitussivun käyttökokemukseen ja sitä kautta laatupisteisiin.
Huonosti suunnitellut avainsanat ja mainostekstit sekä laskeutumissivun huono käyttökokemus pienentävät laatupisteitäsi, jolloin mainoksesi sijoittuu hakutuloksissa epäsuotuisasti ja maksat klikeistä keskimäärin enemmän. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että rakennat ja suunnittelet kaiken huolella kuntoon ennen mainonnan aloittamista.
Voit asettaa kullekin mainoskampanjallesi päiväbudjetin eli määrän, jonka olet valmis käyttämään mainontaan päivässä. Jos esimerkiksi olet asettanut päiväbudjetiksi 50 €, tarpeeksi usean mainosklikkauksen jälkeen mainoksesi lakkaa näkymästä loppupäivän osalta, koska päiväkohtainen budjetti on täyttynyt. Google itse neuvoo aloittelijoita kokeilemaan 10 – 50 € päiväbudjettia.
Päiväbudjetin saat jakamalla kuukausibudjetin (määrä, jonka olet valmis käyttämään Google Ads -mainontaan kuukaudessa) kuukauden keskimääräisellä päivien määrällä (30,4).
Jos esimerkiksi käytät kuukaudessa 200 € mainontaan, päiväbudjettisi on:
200 € / 30,4 = 6,578… ~ 6,60 € / pv
Joinain päivinä, kun mainoksesi ovat erityisen suosittuja, Google saattaa käyttää jopa kaksi kertaa päiväbudjettisi verran rahaa näille päiville, jotta saat täyden hyödyn mainoksistasi irti. Tämä ylijäämä kuitenkin tasataan hiljaisempina päivinä.
Tietyltä laskutuskaudelta sinulta ei siis laskuteta ikinä enempää, kuin mitä saadaan kertomalla päiväkohtainen budjettisi keskimääräisellä kuukausien määrällä (30,4). Kampanjoissa saattaa kuitenkin esiintyä pieniä eroja keskimääräisten päiväbudjettien ja kokonaiskulujen välillä, jos jotkut niistä on keskeytetty tai eivät ole olleet käynnissä koko kuukautta.
Normaalilla näytöllä mainoksiasi näytetään tasaisesti koko päivän ajan, kun taas nopeutettu näyttö näyttää mainoksiasi, kunnes budjettiraja on ylitetty. Normaali näyttö on siis paremmin optimoitu ja se on usein parempi vaihtoehto, jos yritykselläsi on rajoitettu budjetti käytettävissä.
Google ehdottaa suositeltua budjettia, jos kampanja ei toimi tehokkaasti budjetin rajoittaessa sitä. Google ei kuitenkaan ehdota suositusta, jos päiväbudjettisi täyttyy harvoin tai, jos kampanjasta on kerääntynyt rajoitetusti tietoa.
Mikä on yrityksenne liiketoiminta ja kuinka kilpailtua tuotteidenne tai palveluidenne mainostaminen on Googlessa? Mitä kilpaillumpi toimiala, sitä suurempi on yksittäisestä klikkauksesta maksettava hinta. Tietoa yksittäisten avainsanojen hinnoista ja hakumääristä voit selvittää Googlen avainsanatyökalun avulla.
Kuinka paljon haluat mainonnan Googlessa tuovan konversioita, eli tiettyjä ennalta määritettyjä toimintoja? Konversio voi olla esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähetys tai myyntitapahtuma verkkosivuilla. Määritä millaisen pääoman olet valmis sijoittamaan mainontaa ja millaista tuottoa odotat mainonnalta. Jotta voit arvioida sijoitetun pääoman tuottoprosenttia (ROI), tulee sinun määrittää konversiot Google Ads:in hallintapaneelissa tai Google Analyticsissa. Kikkaa tästä saadaksesi lisätietoa sijoitetun pääoman tuottoprosentista.
Kuinka montaa tuotetta tai palvelua haluat mainostaa, onko mainonta jatkuvaa vai määräaikaista?
Rajoitettu budjetti vaikuttaa oleellisesti näkyvyyteen. Huomioi myös, että mitä useampi tuotekategoria yritykselläsi on (esim. tietokoneet, puhelimet jne.), sitä enemmän Google Ads:issa täytyy tehdä kampanjoita ja mainosryhmiä, jotta mainoksesi kohdentuvat näitä hakeville ihmisille. Tämä lisää myös avainsanojen määrää, mikä kasvattaa tarvittavan budjetin määrää.
Mitä rajoitetumpi budjetti, sitä tarkemmin kannattaa miettiä:
Perusasiat kuntoon
Jotta Google Ads -mainonta on kaikkein tehokkainta, yrityksen verkkosivujen, kampanja- ja mainosryhmärakenteen, avainsanojen, mainostekstien sekä hintatarjousten täytyy olla kunnossa ennen mainostamisen aloittamista.
VARMISTA MYÖS SEURAAVAT ASIAT:
Ota käyttöön Google Ads:in mainoslaajennukset
Laskeutumissivun skaalautuvuus
Laskeutumissivun toimintakehotteet
Verkkosivujen nopeus
Varmista kysyntä tuotteellesi tai palvelullesi
Aseta mainoksen klikkihinta (CPC) manuaaliseksi
Tee jokaista mainosryhmää kohden vähintään kolme laadukasta mainosta
Ajattele sesonkia
Määritä milloin mainoksiasi näytetään
Aseta alue, jossa mainoksesi näkyvät
Optimoi mainontaa säännöllisesti
Google Ads vaatii jatkuvaa ylläpitoa, jos haluaa mahdollisimman hyviä tuloksia. Ulkoistamalla mainonnan suunnittelun ja toteutuksen ammattilaiselle säästät itse myös aikaa ja voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi.
Työkulut ovat hyvin paljolti riippuvaisia kampanjasi laajuudesta ja kuukausittaisesta mediabudjetista.
Ulkoistaessa mainonnan suunnittelun ja toteutuksen digitaalisen markkinoinnin yritykselle, työstä aiheutuvia kuluja syntyy:
Google Ads- mainonnan hinta koostuu:
Hintatarjousstrategiasta
Korkeimmasta klikkauskohtaisesta hintatarjouksesta
Tarvittavasta mainosbudjetista
Mainonnan ulkoistamisesta
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Tilaa uutiskirjeemme ja sukella digimarkkinoinnin syvään päätyyn!
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy
Raaka Media Oy
Itäkatu 1-5
00930 Helsinki
Y-tunnus: 0929523-9
Janne Lumikko
CEO, Founder
+358 40 778 6545
janne@raakamedia.fi
Raaka Media on sertifioitu Google Partner - digitoimisto. Se tarkoittaa, että olemme saavuttaneet asiakkaillemme tuntuvaa tulojen kasvua Google-mainonnalla.
ELY-keskuksen kehittämispalveluiden puitetoimittajana voimme tarjota yrityksellesi markkinoinnin strategista suunnittelua julkisen rahoituksen tukemana.
© Raaka Media Oy