fbpx

10 syytä aloittaa sosiaalisen median mainonta jo tänään

Somekanavat tarjoavat laajan asiakaskunnan ja tehokkaan markkinointitavan ja niillä voi tavoittaa niin B2C kuin B2B asiakkaat. Tarkkaan mietitty kohdentaminen, relevanttien somekanavien valinta sekä taitavasti tuotettu sisältö tuo näkyvyyttä, auttaa brändin vahvistamisessa ja tuo asiakkaita. 

Somekanavat tarjoavat laajan asiakaskunnan ja tehokkaan markkinointitavan ja niillä voi tavoittaa niin B2C kuin B2B asiakkaat. Tarkkaan mietitty kohdentaminen, relevanttien somekanavien valinta sekä taitavasti tuotettu sisältö tuo näkyvyyttä, auttaa brändin vahvistamisessa ja tuo asiakkaita. 

Sosiaalisten kanavien mahdollisuudet erilaisten julkaisujen tekemiseen, kohdentamiseen, mainontaan ja analytiikkaan mahdollistavat myös tehokkaat tuotelanseeraukset ja brändikampanjat. Emmitkö vielä? Lue  lisää somemarkkinoinnin eduista.

Mitä sosiaalisen median mainonnalla voi saavuttaa?

  1. Myynnin kasvattaminen
  2. Kustannustehokas asiakashankinta
  3. Mainosten maantieteellinen kohdentaminen
  4. Mainonnan kohdentaminen erilaisiin yleisöihin
  5. Tehokkaat tuotelanseeraukset
  6. Toimivat Brändikampanjat 
  7. Ohjaa takaisin sivustollesi myös remarketing mainonnalla
  8. Tehokkaat kampanjat B2C ja B2B asiakkaille
  9. Asiakkaiden sitouttaminen
  10. Mainonnan tarkka mitattavuus analytiikan avulla

Kasvata myyntiä

Somen käyttö markkinoinnissa luo uusia ulottuvuuksia mainontaan. Some antaa mahdollisuuden tavoittaa laajan yleisön kuin myös kohdistamaan mainontaa rajatuille yleisöille.

Erottautumalla kilpailijoista kiinnostavilla, ajantasaisilla ja kohdennetuilla postauksilla sekä maksetuilla mainoksilla herätät huomion, luot mielikuvia ja vetoat tunteisiin, luot kysyntää ja kasvatat myyntiä.

Kustannustehokasta asiakashankintaa

Somemainonnan kohdentamismahdollisuus vähentää hukkamainontaa ja säästää mainosbudjettiasi. Tavoitat yleisösi kohtuullisella panostuksella ja mainonnan tulokset ovat mitattavia.

Kohdentaminen lisää tehokkuutta

Facebook kerää tietoa käyttäjistään ja kategorioi heitä saadun tiedon mukaisesti. Somemainonta mahdollistaa niin maantieteellisen kohdentamisen kuin myös kohdentamisen esimerkiksi iän, sukupuolen tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. 

Mainos voidaan kohdentaa näytettäväksi vain kotimaassa tai tietyllä paikkakunnalla kuten vaikkapa Helsingin alueella. Matkailualan yritys voisi kohdistaa mainoksensa johonkin tiettyyn alueeseen tarjoamalla esimerkiksi talviaktiviteettejä Aasiaan tai vieläkin tarkemmin valitsemalla maan tai kaupungit, joista matkailijoita yritetään houkutella.

Fyysisessä maailmassa ihmiset kuuluvat mitä erilaisimpiin yhteisöihin, mutta mainonnan kohdistaminen näille yhteisöille ei olekaan ihan helppoa. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa mitä erilaisempia yksilöitä ja yhteisöjä. Esimerkiksi Facebook mainoksen voi kohdistaa käyttäjien mielenkiinnon kohteiden mukaan vaikkapa ihmisille, jotka tykkäävät tietynlaisesta musiikista tai vaikka retkeilystä.

Tuotelanseeraukset

Tuotelanseerauksen tuominen digitaalisiin kanaviin tavoittaa suuren yleisön ja luo tunnettuutta nopealla tahdilla. Käytä kuvia ja videoita sekä tarinallista tuotteesi ja palvelusi vetoavasti.

Tarkkaan suunniteltu, mielenkiintoinen ja huomiota herättävä sisältö, jolla luot mielikuvia ja vetoat tunteisiin, toimii parhaiten.

Brändikampanjat

Some tarjoaa monipuolisen ja laaja-alaisen alustan brändimielikuvan rakentamiseen ja tunnettuuden lisäämiseen. Yksittäinen mainoskampanja ei riitä, vaan on panostettava jatkuvaan brändimielikuvan kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

Herättämällä keskustelua somessa ja saamalla tykkäyksiä, jakoja ja suosittelijoita, saat brändillesi näkyvyyttä. Avoin, rehellinen ja myötäelävä tyyli, niin mainonnassa kuin keskusteluissa ja myös kritiikkiin vastaamisessa, kasvattaa luottamusta brändiin.

Remarketing mainonta

Olet ehkäpä jo törmännyt somessa mainoksiin, joissa mainostetaan sinulle tuotteita sivustolta, jossa olet juuri vieraillut. Kyseessä on remarketing (retargeting) mainonta.  Remarketing tarkoittaa uudelleen mainostamista, jolla on tarkoitus tavoittaa asiakas, joka on aiemmin käynyt verkkosivuillasi. 

Remarketing seuraa asiakasta internetissä ja näyttää hänelle kohdistettuja mainoksia. Tämän avulla voit muistuttaa asiakasta tuotteista ja palveluista, joita hän katseli, ehkäpä lisäsi ostoskoriinkin tai aikoi täyttää yhteydenottolomakkeen, mutta ei vielä vienyt toimintoa loppuun. Tuotteita ja palveluita voi korostaa ja asiakasta houkutella palaamaan verkkosivullesi. Tarjouksen tuominen mukaan, houkuttaa varmemmin asiakkaan palaamaan sivustollesi ja suorittamaan haluttu toiminto loppuun.

Tavoita B2C ja B2B asiakkaat

Somen merkitys B2C eli kuluttajien ja B2B eli yritysasiakkaiden tavoittamisessa on merkittävä. Tutkimusten mukaan suomalaisten eniten käyttämien Facebookin, Instagramin ja LinkedInin käyttäjämäärät ovat laajat ja kasvavat edelleen. Niiden kautta voi tavoittaa helposti ja nopeasti oman kohderyhmänsä. 

On myös hyvä muistaa, että yrittäjät työntekijöineen käyttävät somea myös yksityiselämässä, joten heidät voi tavoittaa ja omaa brändiä tuoda esiin erilaisten kanavien kautta. Selvitä missä kanavissa kohderyhmäsi liikkuvat ja kohdista mainonta.

Sitouta asiakkaat

Sosiaalisen median monimuotoiset kanavat tarjoavat myös monipuoliset työkalut markkinointiin ja mahdollistavat erilaisten julkaisujen ja esitysten käyttämisen markkinoinnin tukena tarjoten siten loistavan mahdollisuuden asiakkaiden sitouttamiseen. Tärkeintä on valita omaan toimintaan sopiva kanava tai kanavat sekä muistaa tuottaa sisältöä asiakaslähtöisesti. 

Vastaamalla asiakkaiden tarpeisiin, vetoamalla tunteisiin ja luomalla merkittävää sisältöä sitoutat asiakkaat. Kun tarjoat heille mieluisaa, arvokasta ja tarpeellista sisältöä, upeita tuotekuvia ja kuvauksia, saat heidät varmimmin pysymään kuulolla. Hanki seuraajia, saa heidät tykkäämään julkaisuista ja jakamaan niitä, herätä keskustelua ja ole itse aktiivinen keskustelija, pyydä tuotearvioita ja osoita arvostavasi palautetta.

Analytiikalla tuloksen maksimointiin

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat myös erilaisia analytiikkatyökaluja, joista on aidosti hyötyä markkinoinnin kehittämisessä. Analytiikkatyökaluilla voidaan tarkastella julkaisujen tehokkuutta. Analytiikka auttaa selvittämään muun muassa millaiset julkaisut ovat keränneet konversioita, näkyvyyttä, klikkauksia, tykkäyksiä, jakoja ja kommentointia. 

Näin saadaan selville millainen kohdistaminen ja sisältö toimii ja pystytään kehittämään omaa viestintää ja markkinointia tehokkaammaksi. Samalla myös maksetun mainonnan hintalappu kevenee, kun kohdistamiseen saadaan lisää tarkkuutta ja mainoksiin kehitettyä osuvampaa sisältöä.

Somemarkkinointi on varsin vaikuttavaa. Luo toimintastrategia jo tänään ja ota some haltuun, kasvata näkyvyyttä, laajenna seuraajakuntaa, hanki asiakkaita, luo brändistäsi vastustamaton.

Taina Lankila
Digital Marketing Trainee
taina@raakamedia.fi