fbpx
Raaka media logo

Päämääränä somekanavien optimointi

Sosiaalinen media tavoittaa miljoonia ihmisiä päivittäin ja yhä useampi yritys on myös ottanut somekanavat käyttöön osaksi markkinointiaan. Sosiaalisen median optimointi jää kuitenkin helposti vähemmälle huomiolle, kun keskitytään verkkosivujen optimointiin, vaikka somekanavien onnistunut optimointi lisää yrityksen näkyvyyttä ja toimii parhaimmillaan verkkosivujesi tukena.

Onko optimointi tuttu juttu ja huomioitko myös someoptimoinnin?

Someoptimointi parantaa yrityksesi näkyvyyttä ja toimii parhaimmillaan myös verkkosivujesi tukena.

Sosiaalinen media tavoittaa miljoonia ihmisiä päivittäin ja yhä useampi yritys on myös ottanut somekanavat käyttöön osaksi markkinointiaan. Sosiaalisen median optimointi jää kuitenkin helposti vähemmälle huomiolle, kun keskitytään verkkosivujen optimointiin, vaikka somekanavien onnistunut optimointi lisää yrityksen näkyvyyttä ja toimii parhaimmillaan verkkosivujesi tukena.

Yritykselle luotu profiili saattaa jäädä täysin huomiotta, jos se on rakennettu pelkästään esimerkiksi yhteystietojen sekä palvelulistauksen ja hinnaston varaan eikä päivittämiseen ja sisällöntuottamiseen käytetä aikaa.

Haasteita ja mahdollisuuksia

On hyvä muistaa, että sosiaalisen median kanavat toimivat eritavoin ja siksi myös optimointikäytännöt ovat erilaiset.

Näkyvyyden lisääminen ja yleisön sitouttaminen ovat kuitenkin tavoitteita, joihin kannattaa panostaa ja siksi on hyvä luoda selkeä markkinointistrategia ohjaamaan toimintaa. 

Kanavat tarjoavat myös erilaisia työkaluja sisällön luomiseen, mainostamiseen ja analytiikkaan. Näiden lisäksi netti on pullollaan erilaisia ohjelmia muun muassa somepostausten luomiseen, kuvien käsittelyyn, videoiden tekemiseen ja analytiikkaan.

Työkalut auttavat sinua luomaan sisältöä sekä seuraamaan julkaisujen toimivuutta, jolloin pystyt selvittämään, millainen julkaisu toimii ja missä on parantamisen varaa.

Sosiaalisen median optimoinnilla voit tavoittaa:

  • Paremman näkyvyyden alustan hakutuloksissa
  • Paremman näkyvyyden hakukoneissa
  • Sijoitut korkeammalle seuraajiesi syötteissä
  • Sitoutat seuraajia
  • Lisää liikennettä verkkosivustollesi
  • Näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen
  • Brändin vahvistaminen
  • Asiakashankinta

Kuinka tämä sitten onnistuu?

Ensiksikin muistathan, että kullakin somealustalla on erilaiset käytännöt ja alustat toimivat eritavoin. Selvitä siis valitsemasi alustan rajoitukset ja mahdollisuudet.

Seuraavat vinkit ovat kooste eri alustojen optimointiin vaikuttavista tekijöistä, joihin tulisi kiinnittää huomiota.

Osuva nimi ja kuvaus

  • Kun olet valinnut kanavan, johon luot profiilin, varmista että sivulle antamasi nimi on osuva ja selkeä. Näin varmistat paremman osuvuuden niin alustan hakutuloksissa kuin hakukoneidenkin hakutuloksissa.
  • Kirjoita selkeä mutta napakka kuvaus yrityksestä ja muista avainsanat, joilla hakukoneet ja alustan oma hakukenttä löytävät profiilisi. Varmista, että yrityksesi osoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat kentät on täytetty mahdollisimman perusteellisesti ja johdonmukaisesti. 

Luo sisältöä ja ole aktiivinen

  • Julkaise aktiivisesti sisältöä, jonka seuraajasi haluavat nähdä. Mielenkiintoinen, hauska ja toiminnallinen sisältö herättää parhaiten kiinnostusta, aktivoi keskusteluun sekä tykkäämään ja jakamaan julkaisujasi.

Esimerkiksi Instagram tarjoaa todella monipuoliset mahdollisuudet erityyppisten ja toiminnallisten julkaisujen tekemiseen. Instagramin julkaisutyyppejä ovat, viestit, videot, tarinat, kohokohdat, kelat (Reels) sekä livet. Julkaiset myös helposti yksinkertaisia kyselyitä ja muita lukijoita aktivoivia viestejä.

  • Osallistu aktiivisesti keskusteluun ja vastaa palautteeseen, niin hyvään kuin huonoonkin. Empatia ja nopea vastaaminen lisäävät luottamusta toimintaasi ja mitä enemmän olet vuorovaikutuksessa yleisösi kanssa, sitä vahvempaa on sosiaalinen optimointi.

Avainsanat ja linkitys

  • Pohdi millaisia avainsanoja voit käyttää, jotta varmistat, että julkaisusi tavoittaa kohdeyleisösi. Aloita julkaisusi aina osuvalla otsikolla, iskulauseella tai kuvauksella, joka sisältää julkaisuasi parhaiten kuvaavat avainsanat sama koskee myös esimerkiksi YouTube -videoiden nimeämistä. Tämän lisäksi esimerkiksi Instagramissa saat lisää näkyvyyttä käyttämällä osuvia hashtagejä.
  • Muista linkittää somesivustosi verkkosivullesi sekä ohjaa linkeillä liikennettä somakanavalta verkkosivullesi. Hanki siis myös luotettavia ja laadukkaita seuraajia, jotka ovat sitoutuneita sisältöösi ja ovat valmiita jakamaan sitä. 

Sen lisäksi, että hakukoneet arvottavat aktiiviset somekanavat korkeammalle hakutuloksissa, myös verkkosivusi pisteet nousevat. Kun verkkosivusi saa paljon linkityksiä ja tapahtumia sekä liikennettä somen kautta, se lisää myös hakukonenäkyvyyttä.

Esimerkiksi Facebookista, YouTubesta ja Instagramista verkkosivullesi ohjaavat linkit luovat verkkosivullesi uskottavuutta hakukoneiden silmissä, mikä puolestaan nostaa sivustosi ylemmäksi hakutuloksissa.

Sitouta ja vahvista brändimielikuvaa

  • Sitouta seuraajia. Kun sisältö on vaihtelevaa, kiinnostavaa ja huomionarvoista se saa myös odottamaan mitä julkaiset seuraavaksi ja siten myös sitoutat seuraajia. Lisäksi hyvä sisältö saa seuraajat jakamaan julkaisujasi, mikä puolestaan lisää näkyvyyttä ja voit saada lisää seuraajia.

Esimerkiksi Facebookiin lisättävä videosisältö kannattaa liittää suoraan omalle seinälle sen sijaan, että laittaisi linkin YouTubeen. Näin sitoutat katsojan pysymään Facebookissa.

  • Säilytä brändin johdonmukaisuus ja vahvista brändimielikuvaa julkaisuillasi.

Kiinnitä siis huomiota myös someoptimointiin, tutki ja kokeile. Orgaaniset julkaisut ja maksettu mainonta kulkevat käsikädessä, molempia tarvitaan. 

Maksetut mainokset ovat valttisi, käytä niitä! Siinä missä orgaaniset julkaisut näkyvät seuraajillesi, niin maksetulla mainonnalla viet tietoisuutta yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi laajemmalle käyttäjäyleisölle. Lisäät mahdollisuuksiasi saada lisää seuraajia, jotka näkevät myös orgaaniset julkaisusi sekä lisää asiakkaita.

Taina Lankila
Digital Marketing Trainee
taina@raakamedia.fi