Google Ads:in tekstimainoksissa on todella rajallinen määrä merkkejä käytettävissä:
-
- 30 + 30 merkkiä otsikolle (väliviivalla erotettuna)
- 80 merkkiä kuvaukselle
- 15 + 15 merkkiä URL-osoitteen polulle (esimerkiksi työvälineet.fi/vasarat/työkalut)
Tässä lyhyessä ajassa pitäisi saada asiakkaan kiinnostus herätettyä ja vakuutettua klikkaamaan mainosta. On syytä muistaa, että mainos voi olla ensikosketus asiakkaalle yrityksestäsi, joten se edustaa myös brändiäsi. Hyvä tekstimainos parantaa klikkausprosenttia ja laatupisteitä sekä lisää konversioiden määrää. Laita siis kaikki panokset kehiin, jotta erotut kilpailijoiden mainoksista.
Tässä tekstissä käymme läpi tärkeimpiä asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon tehokasta tekstimainosta suunniteltaessa.
Kirjoita helposti ymmärrettävää tekstiä
Suuri osa menestyneistä kirjoista on kirjoitettu yläastelaisen lukutaidon tasolla. Se ei ole ihmekään, koska sellaista tekstiä on kenen tahansa helppo ymmärtää ja lukea. Samaa ajattelutapaa voi hyödyntää Google Ads:in tekstimainoksissa. Vältä pitkiä lauseita ja monimutkaisia ammattitermejä tai käsitteitä, joilla pyrit kuulostamaan asiantuntevalta.
Kirjoita asiakkaalle, älä itsellesi
Muista, että asiakas on keskiössä, joten asetu hänen asemaansa. Todennäköisesti et haluaisi kuulla, mitä palkintoja yritys on voittanut tai kuinka hyvä yritys on heidän omilla adjektiiveilla (esimerkiksi Suomen paras tai suosituin). Tuo esiin antamasi arvolupaus asiakkaalle: mitä voit tarjota hänelle ja miten. Puhuttele asiakasta, jotta sanomasi on henkilökohtaisempi.
Toimintakehotteet, eli call-to-actionit
Toimintakehotteiden tarkoitus on nimensä mukaisesti saada asiakas tekemään jokin haluttu toiminto. Suosittuja toimintakehotteita ovat esimerkiksi:
-
- hanki
- osta
- säästä
- shoppaile
- kokeile
- opi
- soita
- lataa.
Kokonainen lause mainoksen lopussa voi esimerkiksi olla ”hanki omasi jo tänään, niin saat ilmaisen toimituksen!”
Valitse tekstin sävy
Tekstin pitäisi vastata hyvin yrityksen tyyliä. Yhtenäisyys muodostaa selkeän kuvan asiakkaalle siitä, minkälaisen yrityksen kanssa hän toimii. Mainostekstin sävy luo asiakkaalle tunnelman siitä, kuinka tekstiin tulisi suhtautua valitun sanaston ja sanajärjestyksen avulla.
Erilaisia tekstin sävyjä ovat esimerkiksi:
-
- virallinen
- läheinen
- lämmin
- humoristinen.
Usein Ads -mainokset ovat virallisella asiatyylillä kirjoitettuja. Jos yritykselläsi on kuitenkin rennompi tapa viestiä itsestään, voit erottautua kilpailijoista esimerkiksi eri sanavalinnoilla.
Käytä tarkkoja lukuja
Tarkat luvut ovat vakuuttavampia, kuin ympäripyöreät luvut. Tarkkuus lisää luottamusta ja herättää tehokkaammin henkilön mielenkiinnon. Lukujen täytyy kuitenkin olla totuudenmukaisia ja todistettavissa olevia.
Tarkkoja lukuja voi soveltaa esimerkiksi asiakasmäärään, hintoihin ja palvelun kestoon (45min, 1h, 30 päivää). Vältä kuitenkin liiallista numeroiden käyttöä, jotta luettavuus säilyy hyvänä.
Vältä kilpailijoiden matkimista
Yleisesti ottaen parhaiten menestyneet mainokset ovat ensimmäisinä hakutuloksissa ja huonommin suoriutuneet hakutulosten alapuolella. Nopealla googlauksella on näin ollen mahdollista selvittää, kuinka kilpailijasi mainostavat tuotteita tai palveluita Googlessa. Jos huomaat kilpailijoiden mainoksista puuttuvan jotain, millä yrityksesi on mahdollista erottautua, hyödynnä sitä mainostekstissä.
Herätä tunteita
Yksi erottautumisen keino on herättää tunteita, kuten onni, pelko tai luottamus. Koska tunteet pitkälti ohjaavat ihmisen käyttäytymistä, ne toimivat mainoksissa jo itsessään toimintakehotteina. Jos yrityksesi on esimerkiksi turvallisuusalan yritys, mainokseen kannattaa sisällyttää faktatietoa: ”Suomessa tehtiin tammi-helmikuussa 218 asuntomurtoa. Hanki suojalukkosi nyt!” Mainos herättää pelkoa kodin ja perheen turvaa ajatellen sekä luottamusta tarkan luvun avulla.
Asiakkaan arvokkuuden korostaminen on myös yksi keino herättää tunteita vahvistamisen avulla, esimerkiksi ”Palkitse itsesi hieronnalla. Varaa aikasi jo tänään!”
Pidä mielessä asiakkaan lopputavoite
Mitä asiakas loppujen lopuksi haluaa saavuttaa tuotteesi tai palvelusi avulla? Peilaa tätä lopputavoitetta mainoksessasi. Älä toista sitä, minkä asiakas jo itsekin tietää. Sen sijaan anna vastaus hänen tarpeeseensa. Jos käyttäjä etsii Googlessa esimerkiksi ”kuivasta ihosta eroon”, mainoksen vastaus voi olla ”hankkiudu kuivasta ihosta eroon lopullisesti”.
Alla olevassa kuvassa on käytetty hakua ”armeijan ylijäämä” Googlessa:
Mainos on muuten hyvä ja informatiivinen, mutta on itsestään selvää, että käyttäjä jo etsii armeijan ylijäämätavaraa. Sen sijaan olisi voitu kertoa jotain muuta oleellista tietoa.
Sisällytä avainsanat mainostekstiin ja laskeutumissivulle
Mainoksen on syytä vastata mahdollisimman tarkasti sitä, mitä asiakas hakee. Jos käytettyjä avainsanoja ei esiinny mainoksessa ja/tai laskeutumissivulla, mainoksen tulkitsee helposti epäoleelliseksi.
Avainsana, esimerkiksi ”tietokoneen näytöt” kannattaa sisällyttää heti otsikon alkuun, koska se on näkyvin osa tekstimainosta. Kuvauksessa avainsana kannattaa mainita korkeintaan kerran, vaikka toistaiseksi Googlen algoritmi arvostaisikin toistuvia sanoja. Liiallinen toisto on nimittäin vaikealukuista ja yksipuolista.
Hyödynnä mainoslaajennuksia
Google Ads:in ilmaisten mainoslaajennuksien avulla voit antaa lisätietoa asiakkaalle tuotteista, hinnoista, tarjouksista, yrityksestä, yhteystiedoista (esim. sijainti ja puhelinnumero), toimituksesta ja maksu- ja palautustavoista. Voit myös näyttää arvosteluja sekä lisätä sivulinkkejä esimerkiksi alennustuotteisiin ja eri tuotekategorioihin.
Mainoslaajennukset parantavat näkyvyyttä ja näkyvyyspotentiaalia hakutuloksissa. Mieti yrityksesi liiketoimintatavoitteiden kannalta, mitkä laajennukset ovat oleellisia.
Käytä mainoslaskuria
Laskurin avulla voit lisätä tekstimainokseen ajastimen, joka näyttää reaaliajassa, kuinka kauan esimerkiksi alennusmyynti, tarjous tai tapahtuma kestää.
Ihmiset pelkäävät jäädä asioiden ulkopuolelle, joten laskuri luo kiireen tunnetta. Jos jonkin voi hankkia rajatun ajan edullisemmin, tappiokammo saa henkilön tarttumaan ripeämmin toimeen. Laskurimuokkaajan mainostekstiriville voi lisätä esimerkiksi tekstin ”Toimi nopeasti, tarjous päättyy tunnin kuluttua!”
Pidä mainokset ajan tasalla
Ajankohtaiset jutut herättävät kiinnostusta melkeinpä missä tahansa mediassa enemmän, kuin kuukausia tai vuosia sitten tapahtuneet asiat.
Google Ads-tekstimainoksissa voit tuoda esiin esimerkiksi tarkan luvun tämänhetkisestä tuotemäärästä (korostaa vaihtoehtojen laajuutta) tai viime kuun palveltujen asiakkaiden määrästä (lisää luottamusta). Voit myös korostaa ajankohtaisia tapahtumia, kuten vuodenaikaan liittyviä juhlia (esimerkiksi miesten puvut kesän juhliin).
Tee aluekohdennettuja mainoksia
Jos yritykselläsi on myymälöitä ympäri Suomea, tee paikallisia tekstimainoksia. Näihin mainoksiin on mahdollista sisällyttää mainoslaajennuksina myymäläkohtainen sijainti ja puhelinnumero. Näin yritys on lähempänä asiakasta ja mainokset tuntuvat sekä henkilökohtaisemmilta että osuvammilta.
Esimerkit hyvästä ja täydennettävästä tekstimainoksesta
Vaatturiliike Sauman mainoksesta puuttuvat hinnat, toimintakehotteet ja mainoslaajennukset (esim. puhelinnumero) sekä kankaiden ja mallien määrät olisi voitu luvuin merkitä. Yrityksen nettisivuilla kokonaisten pukujen hinnat ovat yli 1000€, joka voi olla yllättävää asiakkaille, jotka eivät yritystä tunne.
Yllä olevat tekstimainokset ovat kaikki eri tavoin hyviä. Erottuvin on kuitenkin Räätälistudion mainos, koska hintahaarukka ja Helsingin myymälän sijainti ovat heti otsikossa. Lisäksi asiakasta puhutellaan henkilökohtaisesti ja palvelun vaiheet kuvataan selkeästi ensi kättelyssä. Puhelinnumero, toimintakehote ja valittavien kankaiden määrä lukuna olisi kuitenkin voitu vielä lisätä.
Informatiivisin mainos on Suitopialla, koska kangasvaihtoehdot on merkitty tarkalla luvulla, toimituskuluja ei ole, tuotekategoriat ja ”alkaen”-hinta ovat esillä sekä sijainti, aukiolo ja puhelinnumero ovat lisätty mainoslaajennuksina.
Yhteenveto
Mainosteksti luo asiakkaalle lyhyessä ajassa tarttumapinnan yrityksestäsi. Tästä syystä hyvä mainos on omiaan vaikuttamaan klikkausprosenttiin ja konversioihin.
Tärkeimmät asiat, jotka hyvää tekstimainosta suunniteltaessa tulee muistaa ovat asiakkaan puhuttelu, tarkan ja riittävän informaatio kertominen, helppolukuisuus, kohdentaminen ja persoonallisuus. Muista myös peilata asiakkaan lopputavoitetta, koska mainoksesi toimii vastauksena hänen kysymykseensä.