5 faktaa visuaalisen sisällön voimasta:
Jokainen tietää, että digimarkkinointi ja mobiililaitteiden käyttö ovat nykypäivää. Ihmisillä on koko ajan yltäkylläisesti infoa saatavilla ja mobiililaitteita selataankin useita kertoja vuorokaudessa.
Jatkuvan verkkosisältöjen selaamisen seurauksena ihmisten keskittymisaika lyhenee ja varsinkin pitkähköt tekstiosuudet voivat tuntua ihmissilmään jopa häiritseviltä.
Tekstipohjainen sisältö tulee aina olemaan olennainen osa markkinointia, mutta jotta pääset todella erottautumaan digitaalisessa markkinoinnissa, myös visuaalisuudella on keskeinen rooli.
Seuraavaksi käymme läpi 6 visuaalisen sisällön tyyppiä, joilla pääset erottumaan digitaalisessa markkinoinnissa ja saamaan yleisön huomion.
1. Kuvat
Kuvat herättävät ihmisissä kiinnostusta ja kuvien avulla saat tehostettua sanomaasi. Ihmiset ovat taipuvaisempia lukemaan kirjoittamasi loppuun, kun käytät laadukkaita ja kontekstisesti merkityksellisiä kuvia tekstissäsi.
Kuvia sisältävät artikkelit saavat 94% enemmän katselukertoja kuin ne, joissa ei käytetä kuvia ollenkaan.
Suositellaan, että markkinoinnissa käytät itse ottamiasi tai otatettuja valokuvia, sillä ne antavat henkilökohtaista lisäarvoa. Osa markkinoinnissa käytettävistä valokuvista on varmasti helppo tuottaa itse mutta tosiasia on se, että laadukkaiden ja houkuttelevien kuvien luominen on yleensä kallista ja aikaa vievää.
Onneksi visuaalisen sisällön luomiseen on myös ilmaisia kuvapankkeja esimerkiksi Pexels ja Unsplash sekä kuvanmuokkausohjelmia esimerkiksi Canva ja Gimb. Käyttäessäsi kuvapankkien kuvia, on hyvä tuoda kuviin omaa persoonallisuutta ja erottuvuutta niitä muokkaamalla.
2. Videot
Videot ovat voimakkaimpia visuaalisen markkinoinnin tuotoksia, ja niillä pystyt kertomaan paljon asiaa lyhyessä ajassa. Videot ovat erittäin käteviä muun muassa ihmisten yhteisen ongelmien esittämiseen ja sen jälkeen yrityksen tuotteen tarjoamiin ratkaisujen näyttämiseen.
Ihmisten keskittymiskyky videoihin on alle 10 sekuntia. Tämä tarkoittaa, että sinun tulee saada vangittua katsojien mielenkiinto kyseisessä ajassa, etteivät he klikkaa videota pois.
Kerro heti videon alussa se, mitä arvoa videon katsomisella on katsojalle ja pidä videot lyhyinä, jotta katsojien mielenkiinto säilyy loppuun asti.
Videomarkkinointia voit käyttää lukuisiin eri aiheisiin. Voit tehdä muun muassa animoituja ohjevideoita, demonstraatioita ja asiakkaiden suositteluja. Videoihin pystyt sisällyttämään paljon erilaisia visuaalisia ja tunteita herättäviä elementtejä muun muassa musiikkia, kuvia ja efektejä.
Videoiden tekemiseen löytyy myös ilmaisohjelmia esimerkiksi InVideo ja OpenShot Video Editor. Pystyt myös tarvittaessa lataamaan videoille ilmaiseksi musiikkia Bensound.com -sivustolta.
3. Infografiikka
Kun kyse on monimutkaisista aiheista, mikään ei voita infografiikkaa. Lisäämällä kaikki tiedot helposti ymmärrettävään infograafiin, herätät lukijoiden huomion ja saat esitettyä monimutkaiset asiat selkeästi. Ihmiset ovat aina rakastaneet infograafeja, ja niitä levitetään todennäköisimmin verkossa.
Infograafit tulee pitää johdonmukaisina ja selkeinä. Kerro heti alussa mistä infograafissa on kyse ja etene tämän jälkeen yksi asia kerrallaan. Näin lukijoiden on helppo pysyä mukana ja heidän mielenkiintonsa säilyy.
Infograafeja pystyt tekemään esimerkiksi Canva– ja Adobe Spark Post -ohjelmilla. Näistä löytyy valmiita pohjia, joita pystyt muokkaamaan juuri sinun tarpeisiisi sopiviksi.
4. Meemit
Monet eivät uskoneet, että meemeillä olisi rooli visuaalisessa sisältömarkkinoinnissa, kun ne alkoivat ottamaan tilaansa internetissä. Meemit ovat kuvia, joihin liittyy humoristisia kuvatekstejä.
Oman meemin luominen on loistava tapa herättää positiivisia tunteita ja erottaa itsensä kilpailijoista. Niiden avulla voit luoda vitsejä esimerkiksi omasta alastasi, mikä on mahtava tapa saada ihmiset nauramaan ja rakentaa yhteisöä brändisi ympärille.
Voit rakentaa meemin oikeastaan millä tahansa kuvanmuokkausohjelmalla. Meemien tekoon löytyy myös lukuisia eri sovelluksia, joissa on valmiita kuvia ja elementtejä esimerkiksi Meme Maker.
5. Esitelmät
Aikoinaan esitelmät rajoittuivat kokoushuoneisiin. Nykyään esitelmistä on tullut olennainen osa digitaalista markkinointia. SlideShare kaltaisten sivustojen kautta voit laajentaa yrityksesi tavoitettavuutta sekä luoda kiinnostavia esitelmiä.
SlideShare-sivustolta saat liitettyä esitelmiä verkkosivuillesi ja blogeihin sekä pystyt jakamaan niitä sosiaaliseen mediaan.
Esityksillä pyritään infograafin tavoin tekemään asian läpikäymisestä mahdollisimman kiinnostavaa ja houkuttelevaa. Jos aiheesi on liian pitkä infograafiin, voi SlideShare-esitys olla seuraava vaihtoehto visuaalisessa sisällöntuotannossa.
Koska esityksissä todennäköisesti on paljon tietoa, on tärkeää pysyä yhdenmukaisena fonttien, taustojen ja värien kanssa, jotta esitys olisi yleisölle mahdollisimman miellyttävä lukea läpi.
6. Kuvakaappaukset
Vaikka kuvakaappauksista ei ensimmäisenä ajatella, että ne olisivat merkittävä osa visuaalisesta sisällöstä digimarkkinoinnissa, voivat ne olla erittäin hyödyllisiä luottamuksen rakentamisessa.
4 esimerkkiä siitä, mihin pystyt käyttämään kuvakaappauksia:
-
- Kuvakaappauksilla pystyt näyttämään ajankohtaisia tilanteita (esimerkiksi tuotteen huonosta saatavuudesta varastolta) asiakkaillesi ja näin luomaan läpinäkyvyyttä yrityksestäsi.
- Voit jakaa kuvakaappauksia asiakkaiden lähettämistä palautteista tai kysymyksistä ja sinun vastauksestasi.
- Voit kiittää asiakkaitasi arvokkaasta palautteesta esimerkiksi nappaamalla kuvakaappauksen Googlessa asiakkaiden antamien palautteiden määrästä, lisäämällä kuvaan Kiitos-tekstin ja jakamalla kuvan somessa.
- Kuvakaappauksilla pystyt helposti opastamaan asiakasta esimerkiksi sovelluksen käytössä merkkaamalla kuvaan, mitä painiketta asiakkaan pitää painaa tai mistä asiakas löytää tarvitsemansa tiedon. Näyttövideot ovat myös oiva tapa jonkin palvelun käytön ohjeistamisessa.
Skitch on yksi työkalu grafiikan ja tekstin luomiseen kuviin. Se on helppokäyttöinen ja ilmainen. Sinun ei tarvitse edes murehtia, jos kuvakaappaukseesi tulee arkaluontoista sisältöä, koska pikselityökalun avulla voit hämärtää sen. Korosta tärkeitä kohtia nuolilla ja muilla elementeillä sekä lisää emoji luomaan haluttua tunnelmaa.
Loppuajatuksia
Digimarkkinointi on nykypäivää ja kilpailu ihmisten huomiosta verkossa on suurta. Tämän vuoksi jokaisen markkinoijan tulisikin erityisesti miettiä, millä keinoin pääsee erottumaan kilpailijoistaan ja kuinka herättää nopeasti ihmisten kiinnostuksen.
VINKKI: Ihmiset ovat ennen kaikkea visuaalisia ja emotionaalisia, joten miksi et huomioisi tätä tuottaessasi digitaalista markkinointisisältöä.
Ihmisaivot rekisteröivät ja sisäistävät visuaalisia tuotoksia huomattavasti nopeammin kuin pelkkiä tekstiosuuksia. Ihmiset myös muistavat visuaalisen sisällön paremmin, sillä visuaaliset ärsykkeet ja emotionaalinen vaste linkittyvät aivoissa toisiinsa helposti ja nämä kaksi asiaa synnyttävät niin sanottuja muistoja.
Älä siis pelkää päästää visuaalista puoltasi valloilleen sisältöä tuottaessa. Tee ihmisille arvokasta sekä visuaalista sisältö, jota he kaipaavat ja erotu näin kilpailijoistasi.
Kaisa Nousiainen
Digital Marketing Trainee
+358 40 755 0456
kaisa@raakamedia.fi