Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa

Google AdWords – Mitä ovat avainsanojen vastaavuustyypit?

Tämän tekstin luettuasi opit Google AdWordsin avainsanojen vastaavuustyypit (hakutyypit), joilla määrität mainoksesi näkymisen asiakkaan tekemän haun yhteydessä ja opit millaisia vastaavuustyyppejä sinun kannattaa käyttää Google AdWords -kampanjassasi.

Vastaavuustyyppien päätarkoitus on mainosten kohdentaminen entistä tarkemmin kohdeyleisölle, jotta mainoksesi eivät näy epäoleellisten hakujen yhteydessä. Uusien Google AdWords -mainostajien yksi yleisimmistä virheistä onkin, ettei eri vastaavuustyyppejä hyödynnetä tai osata hyödyntää monipuolisesti.

Mitä avainsanojen vastaavuustyyppejä on olemassa?

Avainsanoille on olemassa viisi erilaista vastaavuusvaihtoehtoa. Kun luot tekstimainosta AdWords -kampanjaasi, voit valita avainsanan vastaavuustyypiksi laajan vastaavuuden, laajan vastaavuuden tarkennuksen, lausekevastaavuuden, tarkan vastaavuuden tai negatiivisen vastaavuuden. Jokaisella vastaavuusvaihtoehdolla on hyvät ja huonot puolensa, jotka käymme myös läpi.

Laaja vastaavuus

Laaja vastaavuus on Google AdWordsissa oletusasetuksena kaikille avainsanoille ja sillä on mahdollista tavoittaa nimensä mukaisesti laajin mahdollisin yleisö. Mainoksesi on mahdollista näkyä, kun asiakkaan haku sisältää minkä tahansa avainsanalausekkeesi sanan sen muunnoksineen tai kirjoitusvirheineen. Jos käytät laajaa vastaavuutta esimerkiksi avainsanalle ”suklaakakku”, mainoksesi voi näkyä, jos asiakas etsii vaikkapa suklaajäätelöä tai mansikkakakkua.

Mainos voi myös näkyä synonyymeillä, esimerkiksi jos avainsanasi on ”käytetyt autot”, mainoksesi on mahdollista tulla esiin käyttäjän hakiessa vanhoja ajoneuvoja. Kannattaa siis olla varovainen laajan haun kanssa, sillä avainsanasi ei sisällä näistä kumpaakaan termiä.

+ Mahdollista saada paljon klikkejä ja näyttökertoja

– Saat todennäköisesti paljon epäolennaista liikennettä, koska hakukonteksti on todella laaja

– Mainontaan kuluu turhaa rahaa, koska mainoksesi ei ole kovin kohdennettu ja näin ollen et välttämättä saa konversioita

Alla olevassa kuvassa esimerkkihakuna on ”mustat kengät”, mutta mainoksessa ei ole mainintaa haettavasta väristä. Mainos on lisäksi suunnattu naisille, vaikka hakija voi olla myös miespuolinen.

Laajan vastaavuuden tarkennus

Laajan vastaavuuden tarkennus osuu laajan haun ja seuraavaksi käytävien tarkempien hakutyyppien välimaastoon. Sillä on edelleen mahdollista saavuttaa laaja yleisö, mutta kohdennus on hieman tarkennetumpaa. Haussa otetaan edelleen huomioon sanan läheiset muunnelmat, mutta ei synonyymejä. Kun lisäät + -merkin johonkin avainsanalausekkeen termiin, mainoksesi ei voi näkyä hakutuloksissa, jos haku ei sisällä kyseistä termiä.

Jos avainsanasi on esimerkiksi ”käytetyt autot” ja lisäät käytetyt -termin eteen plusmerkin, mainoksesi ei voi näkyä, jos käyttäjä etsii pelkästään autoja.

+ Lisää kontrollia ja kohdentamista mainostesi näkyvyydelle

+/- Edelleen melko laaja, haun sanajärjestys voi myös olla missä järjestyksessä tahansa

Lausekevastaavuus

Lausekevastaavuus yhdistää laajan haun ja laajan haun tarkennuksen ominaisuuksia. Mainoksesi on mahdollista näkyä hakutuloksissa vain silloin, kun hakuun sisältyy määrittämäsi avainsanat (myös läheisin muunnelmin) oikeassa järjestyksessä. Lausekkeen alussa tai lopussa voi olla muita sanoja, mutta lausekkeen keskellä ei. Lausekevastaavuus merkitään lainausmerkeillä.

Jos avainsanalausekkeesi on esimerkiksi ”naisten mekot”, mainoksesi voi edelleen näkyä hauilla, kuten ”edulliset naisten mekot”, ”punaiset naisten mekot” tai ” naisten mekot helsinki”.

+ Vielä enemmän kontrollia

+ Parempi osuvuus, koska haussa sanojen järjestys täytyy olla oikea

– Haun alussa tai lopussa voi olla epäoleellisia termejä, esimerkiksi ”edullinen”, vaikka myisi kalliimpia tuotteita

Tarkka vastaavuus

Tarkka vastaavuus on kaikista tarkin ja rajoittavin hakutyyppi. Tämän vastaavuustyypin avulla mainoksesi näkyy ainoastaan, kun haku vastaa tiettyä termiä tarkkaan tai on sen läheinen muunnelma. Läheisellä muunnelmalla tarkoitetaan tässä kohtaa sanojen eri järjestystä tai eri muotoja, jos merkitys ei muutu. Tarkka vastaavuus merkitään hakasulkeilla.

Avainsana [miesten kengät] voi näkyä hauilla, kuten ”miesten kengät”, ”kenkiä miehille” ja ”kengät miehelle”, mutta ei esimerkiksi hauilla ”käytetyt miesten kengät” tai ”edulliset miesten kengät”.

+ Kaikista vastaavuustyypeistä tarkin ja tuo eniten kontrollia

+ Hyvä tuotteille ja palveluille, joita jo etsitään Googlessa paljon

+ Hyvä klikkausprosentti, koska käyttäjä on todennäköisesti kiinnostunut tarkoin kohdennetusta mainoksesta

– Voi rajoittaa olennaisesti mainoksen näyttökertoja ja potentiaalista liikennettä

– Tarkkojen hakujen avainsanaluetteloiden ylläpito ja hintatarjousten valitseminen voi olla työlästä ja aikaa vievää

Esimerkki tarkasta vastaavuudesta.

Negatiivinen vastaavuus

Kuten jo edellisessä kirjoituksessa kävimme läpi, negatiivisten avainsanojen avulla voit estää mainoksiasi näkymästä, jos tiedät, että kyseisellä termillä et saa klikkauksia ja konversioita tai se ei liity palveluusi tai tuotteeseesi. Ne ovat todella hyödyllisiä varsinkin silloin, jos käytät paljon laajempia vastaavuustyyppejä kampanjassasi ja haluat parantaa mainosten kohdennusta. Negatiiviset avainsanat merkitään miinusmerkillä.

Jos yrityksesi myy esimerkiksi luksusveneitä, kannattaa lisätä kampanjaan negatiivisia avainsanoja, kuten ”edullinen”, ”halpa”, ”soutuveneet”.

+ Parantaa kohdennusta ja näin ollen laatupisteitä sekä saat enemmän konversioita

+ Säästää rahaa, koska et kerää turhia klikkejä ja näyttökertoja

Yhteenveto

Vastaavuustyypit voivat alkuun tuntua hankalilta, mutta oikeissa käsissä parannat kampanjatehoja huimasti. Mainokset ovat osuvampia ja säästät rahaa, koska et kerää turhia mainosklikkejä.

Alussa on suositeltavaa lähteä liikkeelle laajan vastaavuuden tarkennuksen ja lausekevastaavuuden kanssa, koska ne ovat kohdennetumpia kuin laaja vastaavuus, mutta ei niin spesifejä kuin tarkka vastaavuus. Näiden ohella on syytä lisätä negatiivisia avainsanoja, jotta karsit epäoleellisia termejä, joilla et halua mainoksesi näkyvän.

Ota yhteyttä, jos tarvitset apua hakutyyppien kanssa, olemme mielellämme avuksi!

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa