Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa

Google AdWords – 5 virhettä, jotka haluat välttää avainsanoissa

Avainsanat ovat tärkein yksittäinen osatekijä Google AdWords -mainonnassa. Avainsanat saavat mainoksesi näkyviin Googlen hakutuloksissa, joten suunnittele avainsanat ja niiden vastaavuustyypit huolellisesti ennen mainonnan aloittamista. Seuraavaksi käymme läpi viisi yleistä avainsanavirhettä ja ratkaisut niiden korjaamiseksi.

1. Avainsanojen valitseminen mututuntumalla

Jos suoritat Google AdWords -mainontaa omatoimisesti ja aikaa sen optimoinnille on käytettävissä rajatusti, avainsanojen valitseminen voi olla hätiköityä ja perustua enemmänkin aavistukseen, eikä tietoon. Tällöin saatat lisätä mainoskampanjaan paljon yksittäisiä, laajoja avainsanoja, jotka eivät pitkällä tähtäimellä johda konversioihin.

Ennen kuin valitset avainsanat AdWords -kampanjaasi, suorita huolellinen avainsanatutkimus. Pienen taustatyön tekeminen säästää pitkän pennin ja paljon aikaa, koska sinun ei tarvitse alituisesti muuttaa avainsanojasi. Ideoita avainsanoihin saat Googlen avainsanatyökalulla. Sen avulla voit etsiä yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyviä termejä ja selvittää niihin liittyviä avainsanoja, niiden haku- ja kilpailumääriä sekä keskimääräisiä hintatarjouksia.

Toinen keino löytää avainsanoja on Google-haun suorittaminen palveluun tai tuotteeseen liittyvillä termeillä. Hakutulokset antavat osviittaa siitä, mitä käyttäjät yrittävät löytää ja saat myös selkeämmän käsityksen, mitä avainsanoja et halua käyttää.

Älä myöskään unohda hyödyntää omaa verkkosivudataasi, jos asiakkailla on mahdollisuus etsiä tuotteita tai palveluita verkkosivustoltasi sisäisen hakukoneen avulla. Tutkimalla tätä hakuhistoriaa saat tietoon, mitä hakutermejä asiakkaasi käyttävät löytääkseen haluamansa tuotteen tai palvelun. Harkitse näiden termien lisäämistä avainsanalistaan.

2. Avainsanat eivät ole myyviä

”Aktiivikaiuttimet”, ”nahkasohva”, ”laturit”, ”kylpylä”. Nämä avainsanat voivat liittyä myytävään tuotteeseen tai palveluun, mutta ne eivät ole kovin kaupallisia. Käyttäjän hakiessa tällaisilla termeillä hän on myyntisuppilon alkupäässä, jossa hän on kiinnostunut aiheesta, mutta ei ole toistaiseksi ostoaikeissa.

Helppo korjaus on lisätä avainsanoihin tarkempia, tuotetta tai palvelua kuvaavia termejä. Kaupallisemmat versiot aiemmista avainsanoista olisivat esimerkiksi ”genelec aktiivikaiuttimet”, ”nahkasohvat helsinki”, ”iphone laturit netistä”, ”varaa kylpylä”. Avainsanat ovat spesifimpiä ja kuvaavat selkeämmin käyttäjän ostoaikomusta.

3. Pääasiallisesti kalliiden ja kilpailtujen avainsanojen käyttäminen

Tietyssä suhteessa on hyvä tai jopa suositeltavaa käyttää kalliita avainsanoja varsinkin, jos ne on todettu toimiviksi konversioiden saannin kannalta. Tällöin myös ylläpidät markkinaosuuttasi AdWordsin puolella, sillä uusilla mainostajilla on kynnys käyttää samoja avainsanoja niiden korkeampien hintojen takia.

Mitä suositumpi avainsana kuitenkin on kyseessä, sitä enemmän joudut keskimäärin maksamaan mainosklikeistä ja nämä arvokkaammat klikit puolestaan syövät päiväbudjettiasi nopeammin. Kannattaa siis löytää tasapaino suosittujen ja vähemmän suosittujen avainsanojen välillä erityisesti, jos käytössäsi on rajallinen budjetti. Googlen avainsanatyökalulla on myös mahdollista löytää edullisempia muunnelmia kilpailluista avainsanoista.

4. Laajojen vastaavuustyyppien yleinen käyttö avainsanoissa

Laaja hakutyyppi on oletusasetuksena AdWordsin avainsanoille. Sen avulla mainoksesi voivat näkyä todella monella eri sanamuunnelmalla ja -järjestyksellä hakujen yhteydessä. Tämä tarkoittaa, että laaja vastaavuus on kaikista vastaavuustyypeistä vähiten kohdennettu. Mainoksen näyttökertoja voi siis olla paljon, mutta konversiot pysyvät matalina. Vahinkoklikkien riski on suurempi ja tällöin menetät rahaa, koska ne eivät johda konversioihin huonon osuvuutensa takia.

Alla olevassa kuvassa on esimerkki tällaisesta tapauksesta, jossa hakuterminä on käytetty ”takki”:

Mainoksessa oletetaan, että etsit lasten takkeja, vaikka voit olla yhtä hyvin etsimässä naisten tai miesten takkeja. Avainsanan vastaavuustyyppi on tässä tapauksessa liian laaja, joten se kaipaisi enemmän tarkennusta. Kohdennetumpia vastaavuustyyppejä, joita kannattaa suosia ovat laajan vastaavuuden tarkennus, lausekevastaavuus ja tarkka vastaavuus.

5. Kampanja ei sisällä pitkiä avainsanoja

Pitkät avainsanalausekkeet, ”pitkähännät”, ovat pidempiä, osuvampia ja ainutlaatuisempia fraaseja, joiden hintatarjoukset ovat keskimäärin todella matalia ja niillä ei ole lähellekään niin paljon kilpailua, kuin laajemmilla avainsanoilla. Pitkähäntiä voit löytää avainsanatyökalulla tai ehdotettujen Google-hakujen yhteydessä, kun kirjoitat Googleen tuotteeseen tai palveluun liittyviä sanoja tai ”Aiheeseen liittyvät haut”-kohdasta hakutulosten alapuolelta.

AdWords -kampanjaan kannattaa sisällyttää pitkiä avainsanoja, koska niillä on yksittäisiin avainsanoihin verrattuna helpompaa saada edullisia konversioita. Niitä kannattaa kuitenkin käyttää maltillisesti, koska pidempien avainsanojen hakuvolyymi on matalampi ja niiden näkyvyys on näin ollen rajoitetumpaa.

Yhteenveto

Avainsanojen kanssa täytyy olla huolellinen ja ne kannattaa suunnitella tarkkaan, jotta saavutat tavoitteesi tehokkaasti. Muista avainsanojen monipuolisuus: sisällytä kampanjaan myyviä ja näkyvyyttä edistäviä avainsanoja, kalliita ja edullisempia avainsanamuunnelmia, laajempia ja tarkempia vastaavuustyyppejä sekä lyhyempiä että pidempiä avainsanoja.

Tunnistitko yhden tai useamman näistä virheistä AdWords -kampanjassasi? Ota yhteyttä, jos tarvitset lisäohjeistusta avainsanojen kanssa, autamme mielellämme!

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa