Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa

Selvitimme Google-mainonnan palveluntarjoajien työn hintoja ja käytäntöjä – Nämä asiat kannattaa varmistaa, kun ulkoistat Google Ads -mainontaa

Jos yrityksesi harkitsee Google Ads -mainonnan ulkoistamista esimerkiksi markkinointitoimistolle, saatat pohtia, mikä näistä yrityksistä voisi olla sopiva juuri sinulle. Yleensä ulkoistaminen onkin hyvä vaihtoehto, jos sinulla ei ole aikaa suunnitella ja optimoida mainontaa, etkä halua palkata yritykseesi uutta, Google-mainontaan erikoistunutta työntekijää.

Teimme tutkivaa journalismia Google-mainonnan palveluntarjoajien ominaisuuksista, joita käymme tässä tekstissä läpi. Tutkivan journalismin lisäksi haastattelimme myös itse itseämme asiaan liittyen.

Mitä ja miten tutkimme?

Selvitimme yhdeksän kysymyksen avulla Google Ads –palveluntarjoajien hintoja, käytäntöjä sekä sopimuksen luonnetta yhteensä kolmeltatoista yritykseltä. Noin kahden viikon sisällä saimme vastaukset kymmeneltä yritykseltä.

Kysymyksemme olivat:

1. Paljon muodostuu työkuluja (eli mikä on työn hinta), jos itse mainontaan sijoitettu mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita/palveluita on kolme.

2. Maksaako tilin perustaminen?

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

6. Kuka mainontaa hoitaa?

7. Voiko yritys itse katsoa mainontatiliä?

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Aluksi pyysimme seuraavilta yrityksiltä tietoja niin, että tarvitsimme tietoja koulun kurssiprojektia varten: Medialuotsi, Leadstream, Fonecta, Tulos, Verkkoasema, Pureweb, Digimarkkinointi ja Hakukonekeisari. Saimme vastaukset ainoastaan Tulokselta ja Fonectalta, joten ilmeisesti koulun projekti ei herättänyt vahvaa kiinnostusta.

Tästä oppineena päätimme esittäytyä perustamisvaiheessa olevana yrityksenä, joka myy miesten ekologisia vaatteita 50-100 euron hintahaitarilla. Pyysimme tietoja seuraavilta Google Ads -palveluntarjoajilta: Markkinointirouta, Sampsa Vainio, Don & Branco, Kubla, KuuselaMedia, Redland, Grapevine ja Mediashake. Tällä kertaa kaikki vastasivat tiedusteluihin.

Mediashakelta vastauksia ei heti annettu, vaan pyydettiin soittamaan ja kertomaan lisää yrityksestä, jotta voidaan varmistua, olisiko Google-mainonta oikea mainonnan väline yritykselle. Emme halunneet, että he joutuisivat käyttämään turhaan aikaansa kuvitteellista yritystä varten, joten emme tiedustelleet vastauksia sen enempää. Grapevine taas tekee pääasiassa pitkäaikaisia sopimuksia ja laajempia digitaalisen markkinoinnin palvelupaketteja (min 6kk) sekä Google-mainonnan koulutuksia, joten heitäkään ei sisällytetty tähän raporttiin.

Tiedusteluun reagoivien Google Ads –palveluntarjoajien vastaukset:

Tulos

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita/palveluita on kolme.

Tuloksen työkulut eivät ole suoraan sidottu mediakuluihin, vaan työkulut määräytyvät työmääräarviosta. Tuloksella Google-mainonnan hinta on alkaen 1 400 €/kk (+alv).

2. Maksaako tilin perustaminen?

Google-mainonnan tilin luonti ei maksa mitään, mutta mainonnan aloitukseen kuuluu paljon kertaluonteisia tehtäviä, kuten mainonnan suunnittelua ja teknistä setuppia sekä palavereja. Tästä johtuen me yleensä aloitetaan yhteistyö mainonnan osalta tekemällä aloitusprojektin joka sisältää nämä tehtävät. Projekti luo pohjan mainonnan jatkuvalle optimoinnille.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Asiakas saa olla yhteydessä meille niin usein kun on tarve, ja monen asiakkaan kanssa soitellaan tai käydään sähköpostikeskusteluja joka viikko. Useimmiten tavataan kerran kuussa kuukausipalaverin yhteydessä, mutta välillä myös tiheämmin, riippuen asiakkaan tarpeista.

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Mainonnan tulokset raportoidaan yleensä joka kuukausi ja tehdään kuukausiraportti. Raportoinnissa käytetään myös reaaliaikaisia hallintapaneeleita ja kevyitä viikkoraportteja.

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Meillä Tuloksella pyritään siihen, että mainostilejä kehitetään joka viikko, ja jos tilit niin vaativat, niin jopa useita kertoja viikossa.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Mainontaa hoitaa Tuloksen asiantuntija.

7. Voiko yritys itse katsoa mainontatiliä?

Mainostili on asiakasyrityksen omistama ja asiakas voi käydä katsomassa mainostiliä silloin kun haluaa.

8.-9. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi? Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Meillä toistaiseksi voimassa oleva sopimukset ovat tavallisimpia, ja irtisanomisaika on 1-3 kk. Projekteissa sopimukset ovat määräaikaisia.

Fonecta

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita/palveluita on kolme.

Fonectan palvelupalkkio määräytyy ostetun paketin mukaan ja mainitsemissasi kokonaisuuksissa palvelupalkkion osuus on noin 25-35 % luokkaa.

2. Maksaako tilin perustaminen?

Palvelupalkkion lisäksi meillä on aloitusmaksu, joka sisältää muun muassa tilin perustamisen.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Asiakkaan kanssa sovitaan yhdessä, kuinka tiiviisti raportoimme kampanjan tunnusluvut ja mahdolliset kehitysehdotukset, mutta yleisimmät käytännöt ovat viikoittain tai kuukausittain.  Jokainen asiakkuudesta vastaava myyjä määrittelee yhteydenpidon useuden, mutta pääsääntöisesti vähintään kerran kuukaudessa olemme yhteydessä asiakkaaseen. Asiakas voi olla aina meihin yhteydessä ja asiakkaiden tapaaminen sekä palveleminen ovat toimintamme keskiössä.

4.-7. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan? Kuinka usein tilille tehdään muutoksia? Kuka mainontaa hoitaa ja voiko yritys itse katsoa mainontatiliä?

Asiantuntijamme tuotantotiimeissä mm. seuraavat ja optimoivat kampanjoita jatkuvasti, miettivät kehitysehdotuksia, seuraavat budjettien kulutusta sekä maksimoivat relevantin kävijäliikenteen asiakkaan sivustolle.

Asiakkaalla on mahdollisuus seurata tuloksia reaaliaikaisesti ja heillä on katseluoikeudet omalle tililleen.

8.-9. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi? Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Meillä on tuotteesta riippuen eri pituisia sopimuskausia: vakiotuotteissamme 6 tai 12 kk sopimukset, räätälöidyt tuotteet tehdään määräaikaisina, minimissään 1 kk.

Irtisanomisaika riippuu myös tuotteesta, mutta kuukauden irtisanomisaika on yleisin käytäntö.

Don & Branco

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita on kolme.

Hinnoittelumme perustuu käytettyihin työtunteihin, mikä on kuukausisopimuksessa 88 €/h. Yleensä vastaaville projekteille varataan vähintään 10h/kk. Mediabudjetti ei sinänsä vaikuta asiaan.

2. Maksaako tilin perustaminen?

Se maksaa siltä osin, että siihen käytetään työaikaa; tilin perustamiseen kannattaa varata noin 1h, ja kampanjarakenteen suunnitteluun ja toteutukseen 5-10h.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Olemme aina puhelinsoiton päässä. Yleinen käytäntö on muutama tilannepäivitys pitkin kuuta ja sitten yksi pidempi tapaaminen/puhelinpalaveri kuun vaihteessa.

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Käytämme paria eri raportointityökalua raportoinnin apuna. Näihin saa valintansa mukaan joko pelkät avainluvut (esim. verkkokaupan tiedot) tai niiden lisäksi myös kirjallisen analyysin ja kehitysehdotukset. Raportoinnin perustamiseen menee muutama tunti ja kuukausitasolla 2-5h. Suosituin raportoinnin muoto on kirjallinen analyysi, avainluvut ja palaveri kerran kuussa.

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Tarpeen mukaan. Usein vastaavissa asiakkuuksissa on tuntisopimus, joka määrittää kuukauden sisällä käytettävissä olevat työtunnit, joiden puitteissa optimoimme tiliä, raportoimme ja pidämme yhteyttä asiakkaaseen päin.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija.

7. Voinko itse katsoa mainontatiliä?

Kyllä.

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

Kaikissa sopimuksissamme on kuukauden irtisanomisaika eli meidän kanssa ei tarvitse mennä naimisiin.

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Yksi kalenterikuukausi.

Kubla

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita on kolme.

500 €-2500 €/kk.

2. Maksaako tilin perustaminen?

Ei.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Voi soittaa milloin vain ja voidaan tavata kuukausittain.

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Kuukausiraportilla sekä reaaliaikaisella raportoinnilla, jossa voit tarkistaa tuloksia.

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Riippuu tapauksesta, mikäli palvelumaksu on 500 €/kk, niin noin kolmen päivän välein ja mikäli palvelumaksu on lähemmäs 2000 €/kk, niin tili tarkistetaan lähes päivittäin. Lisäksi automaatti-ilmoitukset on kytketty.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Määritellään erikseen, mutta Kublan asiantuntija.

7. Voinko itse katsoa mainontatiliä?

Kyllä.

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

Minimi 4kk.

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Kolme kalenterikuukautta.

Markkinointirouta

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500€/kk tai b) 1 000€/kk ja tuotekategorioita on kolme.

Emme saaneet täysin selkeää vastausta:

Työn osuus on 150€, mediabudjetti ei vaikuta vaan tuotekategoriat. Budjetinmäärä riippuu hakusanojen määrästä sekä mainosalueen koosta. Budjetti tulee olemaan 300 €, näin arvioidusti.

2. Maksaako tilin perustaminen?

Tilin perustaminen kuuluu Roudan palveluosuuteen.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Meillä on jokaiselle asiakkaalle oma yhteyshenkilö, meiltä saa kuukausiraportit joka kuukausi.

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Ads – tili voidaan kytkeä Analyticsiin, jolloin voit määritellä sinne eri toimenpiteitä (konversioita).

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Seuraamme säännöllisesti asiakastilejä ja teemme tarvittavia muutoksia. Käyttämämme aika riippuu Roudan palveluosuudesta.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Roudalla on Googlen sertifikaatit ja pitkä kokemus sekä tunnustus mainostilien hoidosta (Googlen tutkimuksen mukaan).

7. Voinko itse katsoa mainontatiliä?

Voimme myös hoitaa sinun perustamaa mainostiliä tai luoda kokonaan uuden, ja silloin et itse pääse tiliä katsomaan.

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

Voimme sopia tietyn mittaisen kampanjan, 3-12kk ja sopia siihen budjetin.

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Irtisanomisaikaa ei ole, vaan kampanja kestää sovitun ajan.

Sampsa Vainio

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita on kolme.

Riippuu kilpailutilanteesta ja siitä, että minkälaista mainontaa tehdään – minun minimiveloitus on 400 €/kk + alv 24% (sisältää tilin hoidon ja raportoinnin).

2. Maksaako tilin perustaminen?

Perustamisesta ei tarvitse maksaa Googlelle, mutta minä otan noin 2-3 kk:n kokoisen veloituksen avainsanatutkimuksesta ja kampanjoiden perustamisesta (ja tarvittaessa analytiikan rakentamisen).

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Työskentelen etänä ulkomailta, joten sähköpostitse ja kuukausittainen raportointipalaveri Skypellä (30 min).

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Sovimme seurattavat mittarit yhdessä ja raportoin näistä kuukausittain.

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Riippuu tilin luonteesta, yleensä noin 1-2 tuntia viikossa.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Minä (Sampsa Vainio).

7. Voinko itse katsoa mainontatiliä?

Kyllä, sinä omistat tilin – minut lisätään vain tilin hoitajaksi.

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

Tarjoan yleensä 3 kk:n pilottia ja sen jälkeen kuukausi kerrallaan.

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Irtisanomisaika 30 päivää.

Redland

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500€/kk tai b) 1 000€/kk ja tuotekategorioita on kolme.

Meillä menee paketointi käytännössä S, M, L (XL) ja hinnoittelu perustuu käytännössä kampanjarakenteen ja mainosryhmien laajuuteen, verkkokaupan kieliin ja myytävien brändien määrään (brändihaku) sekä kampanjasykliin / päivityssykliin. Räätälöimme tarjouksen sinulle sopivaksi. Tässä tapauksessa sanoisimme, että meidän palkkio a) 200 €/kk ja b) 400 €/kk.

2. Maksaako tilin perustaminen?

Perustamiskustannukset 400 € tai 800 € riippuen laajuudesta.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Ylläpitoon sisältyvät normaalit muutostyöt kampanjoihin ja aina saa soittaa.

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Toteutamme automaattisen raportoinnin, mistä näet yhden kuukauden tarkkuudella luvut. Lisäksi 30 min puhelinpalaveri OK ja laajempi kehityspalaveri 2-3 kk välein. Toki tilistä ja Google Analyticsin kautta näet toteutuneet konversiot. Käytännössä tuomme Analyticsistä ja Google Ads-mainonnasta datat yhteen raportointinäkymään.

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Kuukausisopimuksesta riippuen 2 h tai 4 h – käytännössä pienet viikkotason tsekkaukset ja kampanjamuutokset. Eli silloin kun on tarpeen – ajankäytön rajoissa, aika voi myös olla jotain muuta työtä, esimerkiksi SEO-havaintoja tms.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Marko Myller ja Juho Santala.

7. Voinko itse katsoa mainontatiliä?

Mainostili perustetaan yrityksesi nimiin ja me liitymme siihen asiakasjohtajatunnuksilla. Mainostili on sinun ja omistat kampanjat ja datat ja sinulla on siihen luonnollisesti pääsy Gmail-tunnusten kautta.

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

Jatkuva sopimusmalli, voi ensin sopia min. 3kk ajaksi (perustaminen + 2 kk).

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Irtisanomisaika on yksi kuukausi.

KuuselaMedia

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita on kolme.

Emme saaneet tähän tapaukseen suoraa vastausta, vaan info-paketin, jossa oli mainittu hinnoittelu näin:

Tehokas paikallinen näkyvyys Googlessa: 90 € hallinnointipalkkio kuukaudessa, jos mainoskulut ovat max. 100 €/kk. Kattava ja tehokas paikallinen näkyvyys Googlessa tai sosiaalisessa mediassa: 180 € kuukaudessa, jos mainoskulut ovat max. 250 €/kk. Kattava ja tehokas paikallinen tai laaja näkyvyys Googlessa ja halutessanne sosiaalisessa mediassa: 360 € hallinnointipalkkio kuukaudessa, jos mainoskulut ovat max. 1500 €/kk. Hintoihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero.

Hallinnointipalkkio laajemmille kampanjoille muissa kuin mainituissa kanavissa tai suuremman mainosbudjetin kampanjoille katsotaan tapauskohtaisesti. Mahdollisesta suunnittelu- ja aloitusmaksusta sovitaan aina erikseen tapauskohtaisesti.

2. Maksaako tilin perustaminen?

Mainostilin perustaminen ei maksa mitään.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Meihin voit olla aina suoraan yhteydessä puhelimitse, sähköpostitse tai vaikka WhatsApin kautta oikeastaan mihin aikaan tahansa. Pyrimme pitämään vähintään lyhyen etäpalaverin aina asiakkaidemme kanssa kuukausittain.

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Raportoimme tuloksista kuukausittain. Asennamme sivustollenne tarvittavat seurantajärjestelmät markkinoinnin tulosten mittaamiseksi ja kohdennuksen optimoimiseksi.

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Optimoimme markkinointia viikoittain.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Google Ads markkinoinnin toteutuksesta vastaan ensi sijaisesti minä (Kasimir Kuusela). Koko tiimimme on Googlen sertifioituja sekä hakukonemainonnan tuottamisen että analytiikan osalta ja näiden yhdistelmä varmistaa parhaan mahdollisen tuloksen.

7. Voinko itse katsoa mainontatiliä?

Pidämme toimintamme täysin läpinäkyvänä eli saat itse pääsyn mainostilille, jolloin pystyt itse seuraamaan markkinoinnin tuloksia.

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Jos sopimus irtisanotaan alle kuukausi ennen uuden laskutusjakson alkua, päättyy sopimus seuraavan laskutusjakson loppuun.

Raaka Media

1. Paljon muodostuu työkuluja, jos mediabudjetti on a) 500 €/kk tai b) 1 000 €/kk ja tuotekategorioita on kolme.

Alkaen 350 € kuukaudessa.

2. Maksaako tilin perustaminen?

Emme veloita tilin perustamisesta kuluja.

3. Miten yhteydenotto tapahtuu ja kuinka usein? Voiko soittaa milloin vain tai tavata vaikka kuukausittain?

Puhelimitse ja sähköpostitse niin usein kuin on tarve. Asiakkaalla on yhteystiedot suoraan mainontaa hoitavalle henkilölle.

4. Kuinka mainonnan menestys raportoidaan?

Kerran kuussa saat raportin mainonnan menestyksestä relevanteilla tunnusluvuilla.

5. Kuinka usein tilille tehdään muutoksia/tiliä katsotaan? Tietty tuntimäärä vai silloin kun on tarpeen?

Mainostilejä kehitetään joka viikko ja tarpeen vaatiessa useita kertoja viikossa.

6. Kuka mainontaa hoitaa?

Google-sertifioidut asiantuntijat.

7. Voinko itse katsoa mainontatiliä?

Kyllä.

8. Sopimuksen luonne; täytyykö sitoutua pitkäksi aikaa vai voiko ensin sopia määräaikaisen sopimuksen 1-2 kuukaudeksi?

Alkuun on kolmen kuukauden määräaikainen sopimus, jonka jälkeen sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi voimassa olevana.

9. Mikä on sopimuksen irtisanomisaika?

Irtisanomisaika on yksi kuukausi.

Kooste

Tietysti monet näistä käytännöistä vaihtelevat esimerkiksi toimialan kilpailutilanteen ja kampanjan koon (mainostettavien tuotteiden määrä) mukaan, joten tiedot, jotka saimme ovat suuntaa-antavia.

Kilpailijoidemme kattavimmat ja parhaiten eritellyt vastaukset saimme Don & Brancolta, KuuselaMedialta, Redlandilta, Tulokselta ja Fonectalta. Edullisimmat palveluntarjoajat olivat Markkinointirouta, KuuselaMedia, Redland ja Fonecta. Kalleimmat olivat Tulos, Don & Branco ja Kubla. Yhteydenotto- ja raportointikäytännöt olivat melko samanlaiset yrityksestä riippumatta. Tilin muutosten/optimoinnin määrä riippuu pitkälti palvelumaksun suuruudesta. Mitä suurempi palkkio, sitä enemmän muutoksia keskimäärin tehdään. Kaikki palveluntarjoajat sallivat tilin tarkastelun, paitsi Markkinointirouta, ellet jo valmiiksi omista Google Ads –tiliä.

Sopimuksen luonteessa ja irtisanomisajassa sekä tilin perustamiskuluissa oli melko paljonkin eroja. Esimerkiksi Kublalla oli sitovin sopimus sen keston ja irtisanomisajan suhteen (minimi 4kk, irtisanomisaika 3kk). Don & Brancolla, KuuselaMedialla, Fonectalla ja Tuloksella taas oli vähiten sitovimmat sopimukset irtisanomisaikoineen (toistaiseksi voimassa ja 1kk irtisanomisaika, Tuloksella 1-3kk). Fonecta, Redland ja Don & Branco perivät tilin perustamispalkkioita. Tuloksella ja Sampsa Vainiolla muodostuu kuluja alustavasta työstä.

Kaiken kaikkiaan nämä asiat ainakin on siis hyvä varmistaa, kun etsit sopivaa Google-mainonnan kumppania yrityksellesi:

1. Mediabudjetti suhteessa työn hintaan

Työn hinta ja itse mainontaan menevä mediabudjetti ovat varmasti päällimmäisiä asioita, joita mietit Google-mainontaa harkitessasi. Onkin erityisen tärkeää, että pidät mielessäsi mediabudjetin määrän suhteessa työkuluihin. Jos mainonnan teettäjä pyytää todella vähän palkkiota mainonnan suunnittelusta ja toteutuksesta suhteessa mediabudjettiin, työn laatu voi olla kyseenalaista. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä onkin.

Sama toimii päinvastoin eli jos Google-mainonnasta aiheutuu suuret kulut suhteessa mediabudjettiin, ole epäileväinen. Kysy, mihin suuri työn hinta perustuu. Jos saat ympäripyöreän vastauksen, jota et täysin ymmärrä, kannattaa välttää kyseistä toimijaa.

Työkulujen summaan vaikuttaa tietysti myös kampanjan koko ja tarvittavien mainosryhmien määrä. Suurempi kampanja vaatii keskimäärin enemmän mainosryhmiä ja avainsanoja, jolloin myös mainontaa täytyy optimoida useammin. Toimijoiden välillä on eroja, kuinka usein mainonnan tiliä optimoidaan, sillä jotkut saattavat veloittaa tietyn tuntimäärän perusteella kuukausitasolla, jotkut tehtyjen tuntien perusteella ja jotkut veloittavat saman kuukausittaisen summan aina, vaikka tarkkaa työtuntimäärää ei olisikaan erikseen ilmoitettu. Lisäksi moni palveluntarjoaja perii tietyn summan tilin perustamisesta, jos sitä ei vielä ole tehty.

Joillain yrityksillä, kuten Verkkoasemalla, Purewebillä ja Onetilla on heidän nettisivuillaan jo valmiiksi mainittu suuntaa-antavat työn hinnastot ja palkkiot.

2. Onko yritys erikoistunut Google-mainontaan

Monella markkinointitoimistolla on paljon erilaisia palveluita, joista Google-mainonta ei välttämättä ole heidän vahvinta osaamista. Varmista, onko potentiaalinen mainonnan toteuttaja Google-mainontaan erikoistunut vai onko sillä monia eri työtehtäviä, joista Google Ads on vain yksi muiden joukossa.

3. Löytyykö yritykseltä referenssejä onnistuneeseen mainontaan

Suositukset kertovat olennaisesti työn laadusta. Yleensä toimistojen verkkosivuilta löytyy referenssejä onnistuneesta mainonnasta. Jos referenssien yritykset ovat toiminnaltaan erilaisia, tämä viestii, että mainostaja osaa hommansa – se ymmärtää eri yritysten toimialaa sekä kuuntelee asiakasta. Pyydä mainostajalta aikaisempien onnistuneiden kampanjoiden myyntilukuja (Google-mainonnasta saatu tuotto), jos niitä ei löydy verkkosivuilta.

On tietysti etua, jos toimija on jo aiemmin hoitanut saman toimialan yritykselle mainontaa. Näin mainostaja ymmärtää toimialan pelikenttää entuudestaan.

4. Selvitä, onko yrityksellä Google Partner -tunnus

Google Ads -sertifioinnit lisäävät luottamusta toimijaan. Esimerkiksi Google Partner -tunnus osoittaa konkreettisesti, että asiantuntijoilla on sertifioitua Ads-osaamista. Tämä tarkoittaa, että Google-mainonnan kulutusvaatimukset on täytetty, oman ja asiakkaiden liiketoimintaa on kasvatettu sekä toimijan asiakaskunta on lisääntynyt. Toisin sanoen tämä on Googlen tapa todeta, että yritys hoitaa hommansa hyvin.

5. Kuunteleeko yritys tarpeitasi

Toimijan täytyy ymmärtää toimialaasi hyvin ja selvittää, mitä halutaan erityisesti mainostaa erottautuaksesi muista mainostajista. Mainostaja saattaa lähettää sinulle valmiin paketin Google-mainontaan ensi kättelyssä niin, ettet edes tapaa yrityksen edustajia. Luotettava yritys kyselee sinulta, mitä haluat mainonnalla saavuttaa ja räätälöi sinulle sopivan paketin. Se myös varmistaa, että näette paikan päällä ja voitte keskustella kasvotusten.

6. Mainonnan optimointi ja tulosten raportointi

Luotettava toimija pitää sinut aina kartalla ja kertoo, kuinka mainonnan menestystä seurataan ja kehitetään. Tyypillisesti saat kuukausittaisen raportin tuloksista, jossa kerrotaan esimerkiksi mainonnan klikkausprosentit ja konversiot. Lisäksi käydään läpi kehitysehdotuksia puolin ja toisin, jos mainonta ei ole ottanut tuulta alleen.

Hyvä merkki on myös se, että voit aina itse tarkastella Google Ads –tiliä ja ottaa yhteyttä palveluntarjoajaan milloin vain.

7. Sopimuksen kesto ja irtisanomisaika

Huolehdi aina, että sopimus ei sido sinua liikaa varsinkaan alussa, koska mainonta ei eri syistä aina ota tuulta alleen. Turvallinen tapa on sopia alustavasti muutaman kuukauden määräaikainen sopimus ja tämän jälkeen jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Yleisesti ottaen hyvä irtisanomisaika on 1-2kk tai ensi kuun loppuun kestävä sopimus, mutta sen pidempi irtisanomisaika voi olla jo yrityksellesi tappiollista, jos mainonta ei tuotakaan tulosta.

Yhteenveto

Google-mainonnan ulkoistaminen asiantuntijoille on hyvä vaihtoehto, koska näin sinun ei tarvitse erikseen palkata uutta työntekijää ja voit helpommin lopettaa sopimuksen, jos mainonta ei loppupeleissä tuotakaan tulosta.

Jos päätät ulkoistaa Google-mainonnan toiselle yritykselle, pyydä usealta mainostajalta hintatarjous ja varmista näiden kysymysten avulla mainonnan toteuttajan luotettavuus. Käytä yrityksen valintaan aikaa, äläkä valitse vain ensimmäistä edullisinta mainostajaa. Opettele Google-mainonnan perusteet, jotta osaat esittää tarkentavia kysymyksiä ja arvioida, mikä yrityksistä on sinulle sopiva kumppani.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

 

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa