Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa

Kannattaako mainostaminen Googlessa vai ei?

Kun harkitset mainoskampanjan lanseeraamista yrityksellesi, on Google AdWords -mainonta useimmiten varteenotettava vaihtoehto tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja lisätä yrityksesi myyntiä.

Google Ads -mainonta on tasaisesti kasvattanut suosiotaan, mikä juontaa valtavista hakumääristä. Hakuja tehdään maailmanlaajuisesti yli 40 000 hakua sekunnissa, joka tarkoittaa, että 3,5 biljoonaa hakua tehdään päivässä ja 1,2 triljoonaa vuodessa.

Kannattaako kaikkien yritysten kuitenkaan lähteä mainostamaan Googlessa? Tässä tekstissä katsomme kolikon molemmat kääntöpuolet ja pohdimme perusteita Google Ads -mainonnan puolesta ja vastaan.

Yrityksesi kannattaa mainostaa Googlessa:

 

Pelkkä SEO:on (hakukoneoptimointi) luottaminen voi olla hakuammuntaa

Googlen algoritmi muuttuu jatkuvasti ja jos olet pienempi toimija, voi olla hankalaa saada jalansijaa hakutuloksissa nopeasti. Vaikka olisitkin orgaanisesti jo Googlen ensimmäisellä sivulla hakutuloksissa, mainosten avulla saat yrityksesi paremmin näkyviin.

Lähes kaikki käyttävät Googlea löytääkseen tuotteita ja palveluja

Selkeästi suurin osa ihmisistä käyttää Googlea päähakukoneenaan. Google Adsissa on myös monia kohdentamisen keinoja, joiden avulla voit tähdätä tarkasti tiettyyn kohderyhmään tai laajemmalle yleisölle. Avainsanojen avulla on mahdollista tavoittaa myyntisuppilon eri vaiheissa olevia ihmisiä.

Suomessa on keskimäärin edulliset klikkihinnat

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on runsaasti enemmän kilpailijoita mainostajien kesken ja tällöin klikkauksista tehtävät hintatarjoukset ovat korkeammat. Hyvällä kampanjarakenteella ja oikeilla avainsanoilla pääsee pitkälle kotimaisilla markkinoilla.

Erotut kilpailijoista hakutuloksissa

Tiedät, miten ja millä keinoin yrityksesi kannattaa mainostaa Googlessa (esim. houkuttelevat tarjoukset). Tosin jos ulkoistat Ads -mainonnan digimarkkinointiyritykselle, he hoitavat tämän työn puolestasi.

Tiedät aina, tuottaako mainonta tulosta

Toisin kuin perinteisessä mainonnassa (esim. TV-mainonta tai printtimainonta), näet Google Adsin hallintapaneelista konkreettista dataa mainonnan menestyksestä. Tiedät aina tuottaako mainonta toivottua tulosta. Voit kokeilla Adsia alkuun pienellä budjetilla ja keskeyttää mainonnan Googlessa milloin vain, jos mainonta ei toimi niin hyvin, kuin olit ajatellut.

Toimialallasi on vähän kilpailua mainostajien kesken

Jos Google Adsissa on vähän kilpailua mainostajien kesken, avainsanojen klikkihinnat ja hintatarjoukset ovat myös alhaisemmat. Ads -mainonnassa yksittäisen klikkauksen hinta määräytyy mainoshuutokaupan perusteella – mitä vähemmän mainostajia osallistuu tietyllä avainsanalla huutokauppaan, sitä edullisempi on yksittäisestä klikkauksesta maksettu hinta.

Yrityksesi ei kannata mainostaa Googlessa:

 

Et usko vahvasti Google Adsiin

Voi tuntua itsestään selvältä, mutta jos et usko Google-mainontaan, aliarvioit sen hyödyt ja pelkäät jo valmiiksi, että rahat menevät hukkaan, se ei välttämättä ole oikea mainonnan väline sinulle.

Toisaalta on hyvä voittaa omat ennakkoluulot ja kokeilla uutta mainonnan keinoa, vaikka olisi tottunut mainostamaan esimerkiksi paikallislehdessä. Voit lähteä Google Adsissa alkuun varovaisella budjetilla.

Yrityksellä ei ole tarpeeksi aikaa oppia Google Adsin käyttöä ja optimoida mainontaa

Ads on monimutkainen, vaikka Google on yrittänytkin tehdä siitä ajan myötä yksinkertaisemman. Jos kampanjatietoja ei osaa analysoida ja mainontaa kehittää, rahaa saattaa mennä hukkaan. Mainonnan voi laittaa pyörimään ja jättää oman onnensa nojaan, mutta mainontaa kannattaa analysoida ja optimoida säännöllisesti, jotta siitä saa parhaan mahdollisen tuoton irti. Jos yrityksellä ei ole aikaa pyörittää omatoimisesti Adsia, kannattaa ulkoistaa mainonta digimarkkinointiin erikoistuneelle yritykselle.

Tosin myös kampanjan koko vaikuttaa olennaisesti. Yksinkertaisemman, ”karvalakkimallin” saa aikaan pienemmälläkin vaivalla, erityisesti jos mainostettavia tuotteita tai palveluja on vähän. Tehokas Google Ads -mainonta edellyttää kuitenkin mm. eri hintatarjousstrategioiden tuntemista ja jatkuvaa mainonnan analysointia ja optimointia. Näin Google Ads-mainontaan sijoitetulla pääomalle saadaan paras mahdollinen tuotto.

Toimialallasi on isoja kilpailijoita, joilla on käytettävissä isot mainosbudjetit

Suuret toimijat eivät itsessään estä mainonnan menestymistä, mutta joudut keskimäärin näkemään enemmän vaivaa ja aikaa sen panostamiseen. Kannattaa esimerkiksi lisätä kampanjaan edullisempia avainsanayhdistelmiä ja tehdä enemmän taustatyötä, jotta mainokset ovat tarkkaan kohdennettuja. Tämä pätee erityisesti kansainväliseen liiketoimintaan, koska kilpailijoita on paljon enemmän. Suurilla toimijoilla on varaa laittaa enemmän pelimerkkejä mainontaan, jolloin tyypillisesti mainokset sijoittuvat hakutuloksissa paremmin. Suuri budjetti ei kuitenkaan sinänsä tarkoita, että mainokset automaattisesti sijoittuvat korkealle, vaan siihen vaikuttaa myös laatupisteet.

Jos sinulla ei kuitenkaan ole aikaa optimoida mainontaa itse, suosittelemme kääntymään ulkoisen markkinointiyrityksen puoleen. Näin mainoskampanja suunnitellaan hyvin ja et menetä mainontaan sijoitettua rahaa.

Et tiedä, kuinka asiakkaasi löytävät yrityksesi

Käyttävätkö asiakkaasi Googlea löytääkseen yrityksesi vai kenties jotain muuta tapaa, esimerkiksi lukevat lehtimainoksia? Jos tiedät, että liikenne tulee muualta, Google Ads ei välttämättä ole oikea mainontaväline sinulle.

Toisaalta jos et ole ikinä aiemmin kokeillut muita mainonnan keinoja, et voi tietää, voiko jokin muu väylä tuottaa vielä enemmän myyntiä.

Tuotteet tai palvelut eivät mene hyvin kaupaksi

Jotta mainonnasta olisi ylipäätään hyötyä, kiinnostus yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita kohtaan olisi hyvä olla olemassa. Huono tai olematon myynti kertoo siitä, että tuotteille tai palveluille ei ole kysyntää, jolloin mainonnasta ei luultavasti ole apua. Poikkeuksena voidaan pitää brändimainontaa, missä lanseerataan kokonaan uutta tuotetta tai palvelua markkinoille.

Nettisivuissa on paljon kehitettävää

Vaikka mainostekstisi Googlessa ovat hyviä ja olet valinnut kampanjaasi relevantit avainsanat, eivät ne vielä kuitenkaan takaa menestystä Google Ads -mainonnassa. Verkkosivu, minne potentiaalinen asiakas ohjautuu mainosta klikatessa (yrityksen verkkosivu, verkkokauppa tai kampanjasivu) on ratkaisevassa roolissa saavuttaako mainonta Googlessa haluamasi lopputuloksen.

Verkkosivujen latautumisnopeus, toimintakehotteet ja syntynyt yleisvaikutelma luotettavuudesta vaikuttavat olennaisesti konversioprosenttiin. Ostoprosessin suorittaminen tai yhteydenottopyynnön jättäminen täytyy olla helppoa ja vaivatonta.

Olet valmis käyttämään vain todella vähän rahaa mainontaan

Alussa voi lähteä liikkeelle varovaisella budjetilla, mutta pitkällä tähtäimellä se voi rajoittaa näkyvyyttä ja näin ollen liikennettä. Tämä taas vähentää kertynyttä dataa, eli tietoa kampanjan toimivuudesta, joka vaikeuttaa mainonnan optimointia. Suuremmalla budjetilla saat enemmän näkyvyyttä ja voit tehdä paremmin päätöksiä siitä, mikä toimii ja mikä ei. Loppujen lopuksi merkitystä on vain sillä, että mainonta tuottaa sinulle enemmän rahaa kuin vie. Mainonta on aina kannattavaa, Jos sijoitetun pääoman tuottoprosentti on postiviinen.

Yhteenveto

Google Ads on ikään kuin osakepörssi. Rahaa voi helposti mennä hukkaan, jos ei tee tarpeeksi taustatyötä ja tunne sen lainalaisuuksia. Ymmärrys siitä, kuinka AdWords toimii, on avainroolissa menestykseen.

Google Ads on kaikkinensa mainio keino kasvattaa myyntiä, koska asiakas jo etsii mainostettavaa tuotetta tai palvelua. Näin ollen mainokset eivät ole ”tiellä”, vaan toimivat parhaimmillaan vastauksena asiakkaan tekemään hakuun.

Ota yhteyttä, jos uskot Google Adsin olevan oikea mainonnan keino yrityksellesi. Olemme mielellämme avuksi!

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa