Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa

Google AdWords -mainonnan hintaan vaikuttavat asiat: mainosten maantieteellinen kohdistaminen

Samaan tapaan kuin mainoskyltit tai TV-mainokset on alueellisesti asetettu tietyn yleisön nähtäväksi, AdWordsissa maantieteellinen kohdistaminen hoitaa samaa asiaa. Sen avulla mainoksesi näkyvät niillä alueilla, missä yrityksesi ja palvelusi toimivat tai mihin voit esimerkiksi toimittaa tuotteitasi. Näin sekä yrityksesi että asiakkaasi hyötyy, koska mainoksesi ovat osuvampia ja et kerää turhia, budjettia kuluttavia mainosklikkejä. Tämä kohdistustyyppi parantaa oleellisesti sijoitetun pääoman tuottoprosenttia.

Tässä tekstissä käymme läpi esimerkkien avulla, kuinka voit parhaiten kohdistaa mainoksia sijainnin perusteella, kuinka voit rajata tiettyjä alueita mainonnan ulkopuolelle ja miten voit seurata sekä optimoida aluekohdistusta jatkuvasti.

Millä eri tavoin voin määrittää mainonnan alueen?

Voit valita haluamasi alueen/alueet tietylle säteelle sijainnista tai postinumeron, kaupungin, maakunnan ja osoitteen perusteella ”Asetukset”-välilehdeltä ”Sijainnit” -kohdasta. Google AdWords käyttää oletusasetuksena maata, jossa IP-osoite sijaitsee (tässä tapauksessa Suomi). Näet myös kattavuuden, eli alueen potentiaalisen ihmismäärän, jolle mainokset voivat näkyä.

Säde-etäisyyden voit valita ”Tarkennettu haku” -kohdasta. Näin on mahdollista rajata alue esimerkiksi 20 kilometrin säteelle Helsingistä. Kun rajaat sädettä, näet listan kaupungeista, jotka osuvat valitun alueen sisälle. Sädekohdistus on todella hyödyllinen esimerkiksi silloin, jos yrityksesi toimittaa tuotteita tai palveluja tietyllä säteellä.

Rajaa turhat alueet pois aluekohdistuksesta

Sijaintiasetuksista voit myös rajata pois alueet, joissa et halua mainostesi näkyvän. Jos esimerkiksi kansainvälinen verkkokauppasi ei poikkeuksellisesti toimita tuotteita Englantiin, voit asetuksista kohdassa ”Valitse kohdistuksen sijainnit” kirjoittaa kenttään ”Englanti”, jolloin valikossa oikealla on kohta ”Sulje pois”.

Kuinka paikallinen yritys voi käyttää aluekohdistamista

Yrityksen toimiessa vain paikallisesti ei ole syytä mainostaa palveluja ja tuotteita kovin suurella etäisyydellä. Tällöin kannattaa valita sijainneiksi yrityksen toimipaikka sekä lähellä olevat alueet.

Jos yrityksesi esimerkiksi huoltaa autoja Oulussa, asiakas Helsingistä tuskin tuo autonsa huoltoon sinne asti, vaikka mainostaisit palvelujasi koko Suomen alueella. Sen sijaan voit rajata alueen säteen Oulusta esimerkiksi 40 kilometrin päähän tai valita lähialueet, kuten Oulun, Kiimingin, Haukiputaan ja Kempeleen. Näin mainonnan alue pysyy yritystoiminnan sekä myynnin kannalta sopivalla ja järkevällä etäisyydellä.

Kuinka verkkojälleenmyyjä voi käyttää aluekohdistamista

Jos toimitat tuotteita koko maan alueella, valitse mainonnan kohteeksi koko Suomi. Jos toimit kansainvälisesti, valitse vain ne maat, joihin toimitat tuotteita. Vastaavasti poissulje ne maat tai alueet, joita et palvele.

Maantieteellisen kohdistamisen seuranta ja optimointi

Kun mainoskampanjasi on ollut livenä jonkin aikaa, voit selvittää, miten mainoksesi ovat toimineet eri alueilla. Tällöin on mahdollista tehdä muutoksia ja keskittää mainontaa ja budjettiasi niille alueille, joilla yrityksesi tuottaa eniten tulosta.

Valikon ”Sijainnit”-kohdasta näet alueittain esimerkiksi mainosklikkausten ja näyttökertojen määrän sekä keskimääräisen klikkihinnan.

Jos jotkin alueet saavat näyttökertoja, mutta vähän tai ei ollenkaan klikkauksia, harkitse näiden alueiden lisäämistä poissuljettavien sijaintien listaan. Kannattaa myös poissulkea alueet, joilla mainostasi klikataan paljon, mutta jotka eivät johda konversioon.

”Sijainnit”-kohdan yläpalkista voit maantieteellisen raportin avulla selvittää, jos aluelistaasi kuulumattomalla alueella on ollut kiinnostusta yrityksesi sijaintia kohtaan. Oulussa käyttäjät ovat voineet esimerkiksi etsiä ”hieronta rovaniemi”, mutta mainostasi ei ole näytetty, koska Oulua ei ole kohdistuslistallasi tai se on poissuljettu. Harkitse tällaisten alueiden lisäämistä kohdistettuihin sijainteihin.

Google Trends on myös hyödyllinen työkalu, kun halutaan selvittää hakutermien suosiota alueittain. Alla olevassa kuvassa on käytetty termiä ”pakettiauto vuokraus”, joka osoittaa haun olevan erityisen suosittu Pirkanmaalla, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Kuvassa ei näy, että alapuolella on lisäksi aiheeseen liittyviä nousevia termejä.

Aluekohdistaminen avainsanoilla

Vaikka maantieteellinen kohdistaminen on tehokasta, kannattaa silti lisätä yrityksesi sijainti avainsanoihin ja mainostekstiin. Näin mainokset ovat entistä tarkemmin räätälöity vastaamaan käyttäjän Google-hakua. Hotelliyritys voi esimerkiksi lisätä kampanjaan ja mainostekstiin avainsanoja, kuten ”hotelli tampere” ja ”edulliset hotellit tampere”.

Vastaavasti voit lisätä poissuljettavia alueita negatiivisten avainsanojen avulla. Näet ”Avainsanat”-kohdan hakutermiraportista, mitkä avainsanat ovat käynnistäneet mainoksesi. Jos raportin listasta löytyy termejä, jotka sisältävät ei-toivottuja sijainteja, voit poissulkea nämä avainsanat klikkaamalla viereistä palkkia ja valitsemalla ”Lisää negatiiviseksi avainsanaksi”. Mainoksesi on voinut käynnistyä, jos käyttäjä esimerkiksi hakenut ”vaihtoautot turku”, vaikka yrityksesi on Helsingissä.

Yhteenveto

Maantieteellinen kohdistaminen on AdWordsin yksi keinoista parantaa mainosten osuvuutta ja säästää budjettia. Valitse alussa yrityksesi toiminnan kannalta keskeiset alueet ja optimoi kohdistamista jatkuvasti kampanjatiedon lisääntyessä. Muista myös, että turhien alueiden poissulkeminen on ihan yhtä tärkeää, kuin kohdistettavien sijaintien valitseminen.

Ota yhteyttä, jos tarvitset apua mainosten kohdistamisessa. Autamme mielellämme!

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa