Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa

7 syytä, miksi et saa konversioita Google AdWordsissa

Konversioprosentilla tarkoitetaan sitä osuutta sivujen vierailijoista, jotka hankkivat tuotteen, palvelun, lataavat sovelluksen tai lähettävät yhteydenottolomakkeen. Konversio-optimointi kannattaa olla jokaisen markkinoijan ykkösprioriteetti, sillä pelkät sivuvierailut ja näyttökerrat eivät yksinään tuota mainostuottoja. Tällöin kulutat vain budjettiasi mainosklikkeihin, jotka eivät johda konversioon. Tässä tekstissä käymme läpi seitsemän yleistä syytä, jotka vaikuttavat matalaan konversioprosenttiin ja kerromme näihin korjausehdotukset.

1. Hitaat nettisivut

Olet varmaankin joskus vieraillut sivuilla, jotka koettelevat kärsivällisyyttäsi hitailla latausajoillaan. Tässä tapauksessa on luonnollista, ettet jää odottamaan sivujen latautumista, vaan etsit hakutuloksista toisen vastaavanlaisen tuotteen tai palvelun. Potentiaalinen asiakas menee sivu suun ja hän saattaa kertoa huonosta kokemuksestaan esimerkiksi kaverille.

Ratkaisu: Voit selvittää hitaiden latausaikojen syitä Google PageSpeedin, Pingdomin ja GTmetrixin avulla. Todennäköisesti kuitenkin tarvitset www-kehittäjän tai web-isännän avuksi korjaamaan viat. Yksi tyypillinen syy nettisivujen hitaudelle on pakkaamattomat, suurikokoiset tiedostot (esimerkiksi videot ja kuvat). Sivujen nopeutta on syytä analysoida monen eri palveluntarjoajan avulla, sillä tulokset voivat hieman vaihdella jokaisen kohdalla.

2. Huonosti suunnitellut nettisivut

Jos yrityksesi nettisivut ovat huonosti toteutettu, potentiaalinen asiakas ei välttämättä löydä tarpeellista tietoa nopeasti: tuoteryhmät voivat olla sekavasti lajiteltuja tai tarjouksia ei ole selkeästi eritelty normaalihintaisista tuotteista tai palveluista. Vierailija voi helposti turhautua, koska verkkosivut ovat sekavat ja näin ollen yritykseen on hankalampaa luottaa.

Ratkaisu: Suosi yksinkertaisuutta, lajittele tuotteet ja palvelut sekä tarjoukset selkeästi. Kannattaa pyytää neuvoja web-suunnittelijalta, joka on jo aiemmin tehnyt verkkosivuja yrityksille.

3. Et toteuta A/B -testaamista

Vaikka voi tuntua helpolta ja yksinkertaiselta tehdä asiat hyvin heti ensimmäisellä kerralla, eri variaatioiden testaaminen esimerkiksi mainostekstille, laskeutumissivustolle ja tuotekuvalle tai -videolle voivat vaikuttaa yllättävänkin paljon konversioprosenttiin. Jos et kokeile muita vaihtoehtoja, et voi ikinä tietää, kuinka paljon voit yhdellä muutoksella kasvattaa myyntiä.

Ratkaisu: Ydinideana on luoda kaksi erilaista versiota vaikkapa verkkosivulle tai kuvalle, AdWordsin mainosryhmille on hyvä tehdä enemmän kuin kaksi mainostekstiä. Google käyttää mainonnassa automaattisesti mainosteksteistä parhaimmin menestyvää. Valitse yksi mittayksikkö (tässä tapauksessa konversioprosentti), johon keskityt ja vertaat variaatioiden tuloksia. Jos uusi versio menestyy huonommin, voit aina palata alkuperäiseen versioon.  

Barack Obaman kampanja keräsi 60 miljoonaa dollaria enemmän A/B -testaamisen avulla. Kuvan vaihtamisen avulla konversiot kasvoivat 19%:lla arvonnassa, jossa oli mahdollista päästä päivälliselle Obaman ja hänen vaimonsa kanssa.

4. Lisämaksut nostavat kynnystä

Kun asiakas hankkii tuotteen tai palvelun, siihen usein liittyy lisäveloituksia tai poikkeuspalveluita, jotka kasvattavat loppusummaa. Tyypillinen esimerkki on toimituskulut, jotka voivat saada asiakkaan epäröimään ostoa, harkitsemaan sitä pidemmäksi aikaa tai kääntymään toisen yrityksen puoleen. Oli kyseessä pieni tai suuri summa, se voi nostaa ostokynnystä ja madaltaa konversioprosenttia. Nykyään esimerkiksi moni vaatealan yritys tarjoaa ilmaisen kuljetuksen, jolloin asiakkaalle ei tule yllätyksenä lisäkuluja.

Ratkaisu: Tarjoa asiakkaille tietyn aikaa ilmaiset lisäpalvelut ja vertaa tuloksia aiempaan. Jos myynti kasvaa, lisämaksut ovat olleet matalien konversiomäärien yksi ydinongelmista. Jos ei, ongelma on todennäköisesti jossain muualla.

5. Puuttuva tai joukosta erottumaton call-to-action, eli toimintakehote

Jotta on mahdollista saada konversioita, sivuilla täytyy olla esimerkiksi puhelinnumero tai klikattava painike. Näihin on syytä sisällyttää puhutteleva toimintakehote, jotta asiakas tarttuu tuumasta toimeen. Jos se puuttuu, se on huonosti sijoitettu tai se ei erotu selkeästi joukosta, et saa asiakkaan huomiota kiinnitettyä.

Ratkaisu: Muodosta selkeä kokonaisuus Google-mainoksesta lähtien. Google-mainoksessa ja laskeutumissivulla on suositeltavaa olla toimintakehotteet, jotka erottautuvat muun tiedon joukosta. Esimerkiksi Google-mainokseen voi sisältyä ”Varaa matkasi jo tänään, niin saat 10% alennusta!” ja laskeutumissivulla voi olla esimerkiksi vihreä ”Lisää ostoskoriin”-painike. Lisäksi Google-mainokseen on mahdollista suoraan mainoslaajennuksena sisällyttää esimerkiksi asiakaspalvelun puhelinnumeron.

6. Tuotteen tai palvelun hankkiminen sisältää liikaa välivaiheita

Olet varmasti joskus vieraillut nettisivuilla, jotka vaativat esimerkiksi kirjautumista tai pitkän lomakkeen lähetystä, jotta voit ylipäätään hankkia tuotteen tai palvelun. Potentiaalinen asiakas alkaa helposti tässä kohtaa epäröimään ja poistuu sivuilta. Nykyään perusoletuksena on se, että ostotapahtuman läpikäynti on mahdollisimman suoraviivaista ja nopeaa.

Ratkaisu: Hankkiudu eroon turhista täyttökentistä ja elementeistä, kuten captchasta. Jos lomakkeen täyttö tai kirjautuminen on pakollinen, tiivistä prosessia asiakkaalle esimerkiksi valmiiden vaihtoehtojen avulla. Tällöin asiakkaan ei tarvitse jäädä junnaamaan ja pohtimaan, mitä kenttiin kirjoittaisi.

7. Mainostat liian laajalle yleisölle

Jos Google-mainoksesi ovat liian yleispäteviä ja niillä pyritään vetoamaan kaikkiin, lopulta harva kiinnostuu. Mainokset eivät puhuttele ketään erityisesti, joten kohdentamisessa on parantamisen varaa.

Ratkaisu: Segmentoi asiakasryhmät ja luo erilliset mainokset jokaiselle kohderyhmälle/tuotekategorialle. Käytä hyväksi AdWordsin eri avainsanojen vastaavuustyyppejä ja alueellista kohdentamista hakujen tarkentamiseksi.

Yhteenveto

Kuten voi huomata, moni konversioprosenttiin vaikuttavista asioista ei välttämättä suoraan liity itse Google AdWordsiin. Matalat konversiomäärät voivat myös johtua nettisivuista, laskeutumissivusta ja ostotapahtumaan liittyvistä lainalaisuuksista, kuten lisämaksuista ja pitkäveteisestä ostoprosessista. Asiakaspolkua on syytä tarkastella kriittisestä näkökulmasta, jotta ongelmat on mahdollista paikantaa.

Ota yhteyttä, jos tarvitset apua konversiomäärän kasvattamisessa, autamme mielellämme!