Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa

Google AdWords: Haku- vs. Display-mainonta – Kumpi on parempi valinta yrityksellesi?

Sanasta ”Google-mainonta” mieleen tuleva ajatus on Googlen hakukone ja siellä näkyvät tekstimainokset, mutta oletko koskaan miettinyt, mistä esimerkiksi bannerimainokset uutissivustoja selatessa tulevat ja millä perusteella niitä näytetään juuri sinulle?

Näitä mainoksia näytetään Google Display -verkoston avulla kuva-, teksti- ja videomuodoissa. Google Display -verkoston kumppanuussivustot käsittävät miljoonia sivustoja ja tavoittavat jopa 90 % internetin käyttäjistä.

Esimerkki Display-mainoksesta.

Display-mainontaa voi osittain verrata perinteiseen mainontaan, esimerkiksi mainoskyltteihin. Asiakas näkee verkossa mainoksen samaan tapaan kuin liikenteessä autoilija näkee mainoskyltin. Hän ei siis aktiivisesti ”etsi” tuotetta tai palvelua toisin kuin hakumainonnassa.

Tässä tekstissä keskitymme siihen, kumpi mainonnan tyyppi kannattaa valita kohdentamisen, toimialan, budjetin ja tavoitteiden kannalta.

Alla keskeisimpiä haku- ja Display-mainonnan ominaisuuksia:

Google-haku Display-verkosto
  • Asiakkaat hakevat Googlesta tuotetta tai palvelua
  • Mainoksissa tekstiformaatti
  • Mainokset näkyvät hakuverkostossa (Google-haku, Google Play, Google Shopping, Google Maps) hakutulosten ylä- tai alapuolella tai vieressä
  • Avainsanaperusteinen
  • Todella kohdennettuja mainoksia
  • Asiakkaat ostovalmiimpia -> todennäköisempi konversio
  • Maksaa keskimäärin enemmän
  • Yleensä tavoitteena konversiot (myynti, yhteydenottopyyntö jne.)
 

  • Asiakkaat surffaavat netissä ja näkevät mainoksesi tietyillä nettisivustoilla
  • Teksti-, kuva- ja videoformaatti
  • Mainoskohdennus demografisten tekijöiden (esim. ikä, sukupuoli, asuinpaikka), kiinnostuksen kohteiden (esim. puutarhanhoito) ja avainsanojen perusteella (aiempi hakuhistoria ja/tai sivun sisältö)
  • Voit itse päättää, millä sivuilla mainoksesi näkyvät
  • Googlella runsaasti verkkosivukumppanuuksia -> mainokset voivat näkyvät miljoonilla nettisivuilla
  • Ei yhtä kohdennettua kuin hakumainonta
  • Näyttökerrat ja klikit maksavat keskimäärin vähemmän
  • Yleensä tavoitteena bränditietoisuuden lisääminen tai uudelleenmarkkinointi niille, jotka ovat jo käyneet sivuillasi aiemmin ja sitä kautta saada konversioita

 

Kuten taulukosta näkee, Display-verkostolla ja hakumainonnalla on paljon eroja, joita lähdemme nyt purkamaan yksityiskohtaisemmin.

Kohdentaminen

Display-mainonta:

  • Sivuston sisällön ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Esimerkiksi jos asiakas selaa teknologiaan liittyviä uutissivuja ja myyt puhelimia, voit kohdentaa mainoksesi näille relevanteille sivuille.

  • Demografisten tekijöiden mukaan.

Google kerää monipuolisesti dataa verkkosivuilla vierailevista käyttäjistä, esimerkiksi heidän iästä ja sukupuolesta ja sen perusteella valitsee, missä näyttää mainoksesi.

  • Uudelleenmarkkinointi eli remarketing

Jos asiakas on käynyt verkkosivuillasi, muttei ole tehnyt haluttua toimintoa, voit näyttää mainoksia muilla hänen vierailemillaan sivustoilla.

  • Avainsanojen perusteella.

Voit käyttää avainsanoja, kuten ”asunto” ja Google näyttää mainoksesi siihen liittyvillä sivuilla.

  • Valitsemillasi sivuilla.

Jos tiedät, että mainoksesi toimivat paremmin tietyillä verkkosivuilla, voit määrittää ne näkymään näillä sivustoilla.

Hakumainonta:

  • Avainsanojen perusteella.

Jos asiakas käyttää esimerkiksi hakutermiä ”asuntolaina”, Google näyttää mainoksesi hakutuloksissa, jos käytät kampanjassasi kyseistä avainsanaa.

  • Alueen perusteella.

Voit asettaa mainoksesi näkymään esimerkiksi vain pääkaupunkiseudulla.

Vaikka Display-mainonnassa on paljon eri kohdentamisen keinoja, hakumainonta voittaa tässä osiossa, koska tuotetta tai palvelua etsitään aktiivisesti. Hakutuloksiin keskitytään myös paremmin kuin bannerimainoksiin, koska jälkimmäinen voidaan nähdä sivuja selatessa ”ylimääräisenä” ja sille ei anneta välttämättä niin paljon painoarvoa.

Esimerkki hakumainoksesta.

Display-mainosten näkyvyyttä voi myös haitata mainoksenestolaajennukset, jolloin mainoksesi ei näy ollenkaan niille, joilla on mainokset poistava sovellus käytössä alustallaan. Google on kuitenkin tehnyt mainokset sallivia sopimuksia esimerkiksi AdBlock-kehittäjien kanssa, jotta ne näkyvät muun muassa suurimmilla verkkosivuilla. Hakumainonnassa samanlaista ongelmaa ei ole, koska mainokset ovat tekstiformaatissa.

Toimialan ja budjetin koon merkitys valinnassa

Onko tuotteesi tai palvelusi tunteita herättävä tai visuaalisesti kiinnostava, kuten esimerkiksi ulkomaanmatkat vai perinteisempi palvelu, kuten putkiasennus?

Visuaalisesti kiinnostava tarjooma voi menestyä hyvin Display-mainonnalla, koska asiakas konkreettisesti näkee tuotteen ja se voi herättää uuden tarpeen tai saada harkitsemaan uudelleen tuotteen tai palvelun ostoa. Myös uusi, erilainen tuote (esim. uudenlainen elektroniikka tai teknologia) hyötyy näkyvyydestä Display-verkostossa, koska asiakas ei muuten osaisi hakea sitä Google-haussa.

Hakumainonta on usein parempi vaihtoehto perinteisille palveluille tai tuotteille, koska näitä haetaan paljon muutenkin, eli niillä on korkea hakuvolyymi. Hakumainonta on myös tästä syystä keskimäärin kalliimpaa.

Jos yrityksesi kuitenkin on pieni ja sinulla on rajallinen budjetti käytettävissä, hakumainonnalla saat enemmän ja helpommin konversioita, jolloin sinulle jää myös enemmän katetta.

Tietoa yksittäisten avainsanojen hinnoista ja hakumääristä voit selvittää Googlen avainsanatyökalun avulla.

Mitä haluat mainonnalla saavuttaa?

Hakumainonnan avulla täytät usein nopeastikin ja yksioikoisesti asiakkaan tarpeen, esimerkiksi rikki menneen putken ja saat näin ollen konversioita suoraviivaisemmin.

Display-verkoston avulla tarkoitus on luoda kysyntää ja täyttää jokin tietty tarve, jota asiakas ei itse vielä osaa tunnistaa. Mielikuvien ja hyvän sisällön avulla on mahdollista kasvattaa luottamusta ja tunnettuutta sekä pidemmällä aikavälillä saada liidejä että tuloksia. Display-verkosto ei välttämättä ole parhain paikka toteuttaa ”osta nyt!” -tyylistä markkinointia, vaan luoda mielenkiintoista sisältöä, joka saattaisi kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion pienin askelin. Uudelleenmarkkinoinnissa tietysti voi edetä vikkelämmin, koska asiakas on jo käynyt sivuillasi ja harkinnut tuotteen tai palvelun hankkimista.

Loppujen lopuksi paras mainosstrategia on se, jolla pitkällä tähtäimellä saat eniten tuottoa. Jos et AdWordsissa saavuta haluamiasi tavoitteita, vika voi löytyä myös itse mainoksista, hintatarjousten ja tavoitteiden määrittelystä tai tuotteesta tai palvelusta.

Yhteenveto

Mainontatyypin valitseminen riippuu:

  • Toimialasta

Jos asiakkaat jo hakevat tuotetta tai palvelua Googlessa, kannattaa valita hakumainonta. Visuaalisella tai uudella tuotteella/palvelulla (esim. pelit, autot, muoti) on mahdollista saada jalansijaa Display-verkostossa.

  • Budjetista

Display-mainonta on keskimäärin edullisempaa, mutta jos yritykselläsi on rajallinen budjetti, kannattaa aloittaa hakumainonnalla todennäköisemmän konversion ja paremman kohdentamisen takia.

  • Tavoitteista

Hakumainonta on tehokas konversioiden saamiseen, kun taas Display-mainonta tyypillisesti edistää bränditunnettuutta ja auttaa uudelleenmarkkinoinnissa.

Turvallinen tapa on aloittaa hakumainonnalla ja sitten laajentaa Display-mainontaan, kun hakumainonnalla on saatu hyviä tuloksia tai halutaan saada asiakkaat takaisin yrityksesi verkkosivuille. Usein ei kannatakaan laittaa kaikkia munia samaan koriin, vaan hajauttaa sijoitukset myös mainonnassa.

Ota yhteyttä, jos tarvitset apua oikean verkoston valitsemisessa, autamme mielellämme!

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Jaa sosiaalisessa mediassa